Cyber security krijgt meer prioriteit
- B2b
- 4 sep 2014 @ 09:55
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - Privacy
- 4 sep 2014 @ 09:55
- Redactie B2B
Nederland heeft alle ingrediënten in huis om de kansen van de digitale economie te benutten, dat blijkt uit een onderzoek van Nederland ICT. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is de bestrijding en aanpak van cybercrime. Uit het onderzoek blijkt dat klanten hogere prioriteit geven aan cyber security, maar kennis en budget blijven achter.
Branchevereniging Nederland ICT peilde in augustus 2014 de stemming onder hun leden. Onder andere CEO's, CFO's en security-experts van grote en kleine ICT-bedrijven deden mee aan het onderzoek. Nederland ICT heeft de uitkomsten van het onderzoek aangeboden aan minister Opstelten tijdens zijn werkbezoek aan de ICT-sector en zal de resultaten inbrengen in haar gesprekken met de overheid.
Cyber security belangrijk thema voor ICT-bedrijven, prioriteit bij klanten stijgt
Uit het onderzoek blijkt dat 95 procent van de ICT-bedrijven cyber security een belangrijk thema vindt voor hun bedrijf. Goede beveiliging is nodig voor vertrouwen in ICT. De helft van de bedrijven wil zich op cyber security onderscheiden van andere bedrijven. Ongeveer 90 procent van de ICT-bedrijven zegt dat klanten beveiliging hoger op de agenda plaatsen.
Kennisniveau bij gebruikers blijft achter
Hoewel cyber security hoger op de agenda van klanten komt, blijft het kennisniveau achter. ICT-bedrijven zien het kennisniveau over securityvraagstukken wel stijgen. In de praktijk blijkt echter dat klanten nog onvoldoende kennis van zaken hebben. Gevolg is dat klanten vaak de verkeerde eisen stellen en zich blindstaren op certificering. Bijna 50 procent van de ICT-bedrijven loopt hier tegenaan. ICT-bedrijven ervaren in de praktijk dat lang niet alle klanten in security willen investeren. Slechts 30 procent van de bedrijven merkt dat klanten voor security budget vrijmaken.
Overheid heeft een belangrijke voorlichtingstaak
ICT-bedrijven vinden het een taak voor de overheid om voorlichting over cyber security te geven en bedrijven en overheden van concrete handvatten te voorzien hoe digitaal veilig te worden. Eénderde van de ICT-bedrijven vindt het belangrijk dat het cyber security beleid meer rekening houdt met de digitale wereld van morgen, zoals het Internet of Things. Hiervoor kan kennis worden gebruikt van bedrijven binnen en buiten de ICT. De sector ziet graag dat cybercriminaliteit steviger wordt aangepakt. ICT-bedrijven zijn geen voorstander van een 'terug-hack' bevoegdheid van de overheid.
Een ruime meerderheid vindt cyber security niet primair de verantwoordelijkheid van de overheid. Ieder bedrijf of overheidsorganisatie dient zelf zijn beveiliging op orde te hebben. 9 op de 10 ondervraagden vindt dat ook het bestrijden van cybercrime alleen in samenwerking kan. Dat vraagt volgens de ICT-bedrijven wel actieve informatiedeling.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing