Social enterprises populairder dan traditionele organisaties
- B2b
- 22 okt 2014 @ 14:15
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - Zakelijk
- 22 okt 2014 @ 14:15
- Redactie B2B
Young Professionals kennen social enterprises een betere reputatie toe dan organisaties die winstmaximalisatie centraal stellen. Dit blijkt uit onderzoek van Kirkman Company, YSE en de Vrije Universiteit van Amsterdam. Het onderzoek is uitgevoerd onder 95 (bijna afgestudeerde) Young Professionals.
De instellingen deden samen onderzoek naar de veranderende relevantie van organisaties en hun vermogen om talent aan te trekken. Verkiezen Young Professionals een social enterprise als werkgever boven een organisatie die dit niet is (zoals een traditionele organisatie)? Een social enterprise onderscheidt zich door winstmaximalisatie ondergeschikt te stellen aan haar maatschappelijke missie. Uit het onderzoek kwam naar voren dat social enterprises onder de Young Professionals een betere reputatie wordt toegeschreven dan niet-social enterprises; daarnaast verwachten potentiële werknemers dat dit type organisatie een betere werkgever is en er is gebleken dat social enterprises een lager salaris hoeven uit te keren.
Han Hendriks, Managing Partner bij Kirkman Company vertelt: 'De resultaten uit dit onderzoek bevestigen de verschuiving die wij de afgelopen jaren zien in de markt. Wij geloven dat organisaties die louter gericht zijn op winstmaximalisatie geen bestaansrecht meer hebben. Organisaties die talent aan zich verbinden, streven ernaar om 100% relevant te zijn voor medewerkers. Wanneer een organisatie ernaar streeft relevant te zijn voor klanten, medewerkers, partners, milieu, maatschappij en aandeelhouders, mag zij spreken van een social enterprise.'
Social enterprise; een magneet voor het aantrekken van talent
Uit eerder onderzoek is gebleken dat het vermogen om talent aan te trekken, te motiveren en ook daadwerkelijk te behouden bepalend is voor het succes van de organisatie. De schaarste aan talent is enorm en zal de komende jaren ook alleen maar toenemen. Het is een bedreiging voor duurzame groei van onze kenniseconomie.
Social enterprises zijn beter in staat om talent aan te trekken omdat zij meervoudig waarde creëren. Opmerkelijk is dat Young Professionals bij social enterprises een salaris van gemiddeld 5% lager vragen in tegenstelling tot traditionele organisaties die streven naar winstmaximalisatie. Organisaties met een goede reputatie op het gebied van ondernemerschap en die hun verantwoordelijkheid nemen, zijn beter in staat samen te werken met haar stakeholders. Dergelijke organisaties kunnen dan ook competitief voordeel behalen ten opzichte van concurrenten.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing