Interview Evident: Digital in B2B biedt kansen
- B2b
- 28 nov 2014 @ 10:13
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - Interview
- 28 nov 2014 @ 10:13
- Redactie B2B
In oktober schreven we over de toetreding van Ferry Meijndert tot de directie van internetbureau Evident te Utrecht. Daarmee bestaat de directie samen met oprichters Jurgen Overweg en Herbert Pesch nu uit drie leden.
Met de toetreding en de ingeslagen koers van Evident, waarbij de focus vooral ligt op B2B-organisaties, werd het hoog tijd voor een interview met Ferry en Herbert.
‘In 1997 zijn we gestart met Evident. De samenstelling en opzet is met de jaren heel wat keren gewijzigd, maar sinds eind 2002 zijn we volledig zelfstandig en onafhankelijk eigenaar van Evident. Die stabiele financiële basis achten wij belangrijk. Niet alleen voor ons team van ruim 70 mensen, maar ook om een duurzame partner te zijn voor onze business relaties. Daarnaast is zo’n basis een must als je zo’n groeiambitie en -strategie hebt als wij.
Twee jaar geleden hebben we expliciet de keuze gemaakt om van een allround full-service bureau over te gaan naar een B2B-bureau, waarbij de focus ligt op digital in een zakelijke omgeving. Die keuze kwam voort uit een grondige analyse van ons klantenportfolio (met vele toonaangevende B2B-organisaties), onze competenties en de markt. Wij constateerden een momentum in de B2B-markt met grote kansen voor Evident. Steeds meer B2B organisaties zien de noodzaak om te investeren in digital. Of het nu is om leads te genereren, nieuwe digital services te creëren of het opzetten van direct sales via een e-commerce platform. Dergelijke ambitieuze organisaties willen het liefst werken met een bureau dat de specifieke B2B processen écht begrijpt en dat kan aantonen aan de hand van concrete cases.
Leren nee te zeggen
Na twee jaar kunnen we melden dat de overgrote meerderheid van ons klantenbestand zich in de B2B bevindt. Door onze duidelijke focus moeten we wel vaker nee zeggen tegen nieuwe partijen en pitches, maar die verwijzen we graag door naar bevriende bureaus.
B2B op Eredivisie-niveau
Evident focust zich op de bovenkant van de markt. Ons bureau sluit aan bij grote spelers waarbij het digitale kanaal echt relevant is, en waar de klant ook durft te investeren: in budget, maar vooral ook in management aandacht en organisatie kracht. Wij zien steeds vaker dat onze klanten full-service dienstverlening eisen op Eredivisie-niveau. En dat is dan ook direct onze ambitie. Wij moeten onze kennis op gebied van business vraagstukken, technologie en creativiteit op het hoogste niveau kunnen aanbieden.
B2B is op verschillende vlakken bezig een inhaalslag te maken. Te lang zijn in B2B de digital kansen niet benut, of werden bedreigingen onderschat. Gelukkig beseffen bijvoorbeeld traditionele groothandels nu wel dat de markt steeds vaker slimme e-commerce oplossingen eist. Internationaal opererende fabrikanten begrijpen steeds vaker dat ze zelf via het digitale kanaal hun verhaal krachtig moeten vertellen en leads moeten genereren verder op in de waardeketen. En distributeurs zien de noodzaak om met digital meerwaarde te bieden, willen ze niet gepasseerd worden door fabrikanten of nieuwe spelers zoals Amazon Supply en Alibaba. Dit zijn de vraagstukken waar wij binnen Evident graag mee stoeien; samen met onze opdrachtgevers een slimme strategie formuleren om duurzaam meer business te genereren via het digitale kanaal. Exact daar ligt onze kracht.
Succesvolle/Werkende cases – daar zijn we trots op
We hebben over de jaren aan vele cases gewerkt waar we trots op zijn. Trots zijn we pas op een case die echt werkt, door bijvoorbeeld meer producten te verkopen of nieuwe doelgroepen aan te boren. Zo hebben we Damen Shipyards mogen helpen aan een nieuw digitaal kanaal dat door de salesafdeling werd geadopteerd (products.damen.com). Door digital leads te identificeren (o.a. door opbouw van profielen op basis van websitebezoek), kwalificeren en distribueren werd er binnen een paar maanden uit onverwachte hoek schepen gekocht door geheel nieuwe klanten. Kijk; dan zijn wij best trots op de samenwerking!
Een andere mooie case is van onze klant PPG Industries, bekend van verfmerken Sigma en Histor. Hiervoor hebben we het volledige digitale kanaal voor een groot deel van Europa opgezet; waaronder brand sites en e-commerce platformen voor de professionele schilder. Ook hebben we (social media) campagnes bedacht en uitgezet. Onze teams vinden het echt mooi om voor zo’n mooi bedrijf zoveel verschillende projecten te doen, waarbij technologie en creativiteit optimaal samen gaan.
De Bol.com ervaring
De aankomende jaren zullen B2B-bedrijven zich moeten afvragen of ze digital volwassen en flexibel genoeg zijn om de strategische kansen te benutten. Veel bedrijven zullen zichzelf opnieuw moeten uitvinden om mee te kunnen blijven doen in de veranderende wereld.
Daarnaast verwachten we een inhaalslag voor de B2B-markt op het gebied van customer experience. Op dat punt gaat B2B ook steeds meer lijken op de B2C omgeving. De simpele en prettige Bol.com-ervaring moet ook voor B2B-commerce omgevingen worden gecreëerd. Ook gaan B2B bedrijven hun industriële producten steeds meer presenteren vergelijkbaar met A-merken in de consumenten markt. Maar toch blijft de B2B markt sterk verschillen van de B2C markt; de inzet per transactie is hoger, de sales cyclus is langer, het aantal beslissers is groter en de processen zijn complexer.
Kortom; nog genoeg werk aan de winkel voor ons en onze opdrachtgevers.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing