Samenwerking van bedrijven in 'Knowledgestraat'

Samenwerking van bedrijven in 'Knowledgestraat'
  • B2b
  • 16 feb 2015 @ 14:30
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkCo-creatie

De transformatie van de Wibautstraat en Weesperstraat tot één van de meest innovatieve gebieden van Nederland is vandaag officieel gestart. Onder de naam Knowledge Mile gaat een coalitie van partijen waaronder NS, KPN, Rabobank Amsterdam, Gemeente Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en Hogeschool Inholland samenwerken om dit doel te bereiken. Het Amerikaanse Bell Labs, leverancier van zeven Nobelprijswinnaars, gaat het gebied gebruiken als testomgeving. 'De lelijkste straat wordt de slimste straat'

De samenwerking met Bell Labs laat de potentie zien van de Knowledge Mile voor bedrijven. De mogelijkheid om innovatie in een stedelijke omgeving te testen en te ontwikkelen is uniek, stelt Ger Baron, Chief Technology Officer van de Gemeente Amsterdam in een verklaring. 'De Knowledge Mile laat de mogelijkheden van sociale en digitale innovatie in de praktijk zien. Voor Amsterdam is het daarmee een cruciaal testbed voor innovatie.'
Matthijs ten Berge, directeur van initiatiefnemer Amsterdam Creative Industries Network: 'Het feit dat gerenommeerde partijen zoals Bell Labs zich nu achter de Knowledge Mile coalitie scharen geeft de internationale potentie aan van de 'Knowledge Mile'. De voorheen lelijkste straat van Amsterdam wordt de slimste straat van Nederland.'

Voedingsbodem voor startups
Naast mogelijkheden voor bedrijven, is het gebied een voedingsbodem voor innovatieve startups en talent. In de komende periode worden aan de Knowledge Mile verschillende plekken gerealiseerd waar creatieve startups zich kunnen vestigen. Een daarvan is de Diamantbeurs, wat een verzamelgebouw voor uitgevers en creatieve bedrijven wordt.

Veel studenten
Door de bouw van de Amstelcampus van de Hogeschool van Amsterdam, de groei van de Universiteit van Amsterdam en de aanwezigheid van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten zijn in de omgeving straks meer dan dertigduizend studenten actief. Talenten van de opleidingen zullen onder andere via labs bijdragen aan innovatie en kennisontwikkeling op de Knowledge Mile.

De coalitie gaat met haar gezamenlijke kennis en in samenwerking met bewoners de leefomgeving verder verbeteren. Hierbij valt te denken aan het terugdringen van CO2-uitstoot en het aanpakken van de parkeerproblematiek van zowel fietsen als auto’s.

 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken