5 minuten met... Frank aan de Stegge

5 minuten met... Frank aan de Stegge
  • B2b
  • 27 mrt 2015 @ 09:30
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewStorytellingMarketingautomationLeads

In '5 minuten met' geven we het woord aan B2B marketeers. Wat zijn hun favoriete cases en waar halen zij hun inspiratie vandaan? Dit keer het woord aan: Frank aan de Stegge. Hij werkt bij Nutanix, een startup uit Silicon Valley die nu zijn opwachting maakt voor een beursgang. 'Met story telling alleen kom je er niet'

1. Hoe ben je in de B2B-marketing (branche) werkzaam geraakt? Tijdens mijn studie Internationale Marketing op de (destijds nog) HEAO in Enschede werd het me duidelijk dat ik ergens in de internationale marketingwereld terecht wilde komen. Het snijvlak van marketing en commercie en de buitenlandse aspecten van het zakendoen trokken me heel sterk aan. Tijdens mijn half jaar durende stage in Duitsland bij een softwarebedrijf heb ik affiniteit met de high-tech IT-industrie gekregen. Ik zit dus feitelijk al sinds 1995 in de High-Tech marketingwereld.

2. Op welke B2B-case waar je zelf bij betrokken was, kijk je met trots terug? Waar we nu op dagelijkse basis mee bezig zijn bij Nutanix geeft me heel veel voldoening. Halverwege Oktober 2013 ben ik binnengekomen als eerste marketeer voor Nutanix in Europa en sindsdien zijn we elke dag met heel veel passie, inzet en samenwerking bezig om onze propositie en oplossing in de Europese en Nederlandse markt te zetten. De opening van ons EMEA-hoofdkantoor in Hoofddorp, waarbij onze CEO aanwezig was en waar partners, klanten, pers en bloggers bij betrokken waren, is zeker een gedenkwaardig project geweest voor mij en ons team.

3. Wat typeert jouw werkwijze, hoe maak jij een verschil? Zoveel mogelijk data-driven zijn en je feiten kennen. Uiteraard moet ik soms ook beslissingen nemen op basis van maar enkele datapunten. Maar ook dan: hoe meer data en relevante metrics hoe beter. Daarnaast vind ik frequent communiceren en terugkoppeling geven belangrijk. Vragen aan elkaar stellen vind ik heel belangrijk.

4. Wat is jouw drijfveer in je werk? Het mooie aan het werken bij een jong bedrijf als Nutanix vind ik de ruimte die iedereen krijgt om initiatieven te ontwikkelen en te experimenteren. Zo hebben we met verschillende online lead generatie platforms regionale tests uitvoeren om te zien welke content het best aanslaat bij de fase waarin een prospect zich bevindt. Je hebt zodoende iedere dag weer de mogelijkheid om een directe bijdrage te leveren aan de commerciële resultaten. Marketing staat allang niet meer gelijk aan alleen events organiseren of e-mails uitsturen. We zijn een integraal onderdeel van de sales engine. Ik vind het fantastisch om samen met sales onze activiteiten te analyseren en de route uit te zetten naar de volgende mogelijkheden voor commercieel succes.

5. Waar liggen kansen op B2B-gebied waar je naar uitkijkt?  Het optimaliseren van de contentstrategie en dit vertalen naar een consistente contactstrategie is iets waar ik zelf nog veel mogelijkheden voor verbetering zie. Daarnaast vind ik verdergaande investeringen in marketing analytics zeer belangrijk voor ons vakgebied. We kunnen daardoor beter begrijpen welke inspanningen resultaten hebben opgeleverd en welke niet, zodat we als marketing team nog effectiever kunnen investeren in het bereiken van nieuwe klanten en het onderhouden van relaties met bestaande klanten.

6. Wat zijn volgens jou de belangrijkste ’B2B’ trends waar bedrijven wat mee moeten doen? Vorig jaar zag ik een fantastische presentatie van een sales collega uit de VS die het story telling fantastisch belichaamde. Mensen willen zich kunnen identificeren met anderen met soortgelijke problemen en uitdagingen en geen inside-out material meer zien. Een tijd lang heeft dit hoog op de kaart gestaan als zelfstandig topic maar met story telling alleen kom je er niet. Personalisering van marketing (audience based marketing), SEO en goede content moeten met elkaar in verbinding staan. Daardoor bereik je de mensen, ben je goed vindbaar en biedt je relevante informatie op het juiste moment.
Integrated marketing dus, maar dan verder geoptimaliseerd dan nu.

7. Wat kunnen we leren van B2B-cases over de landsgrenzen heen? Wat mij opvalt is dat de meest succesvolle campagnes een sterke emotie of gevoel opwekken. Dat kan humor, trots, geluk, ongeluk of iets anders zijn. Als marketing een persoonlijke snaar weet te raken dan is dat vaak een voorbode van een mogelijke vervolg interactie. In de IT-business doen mensen nog steeds zaken met mensen, dus emotie-marketing wordt denk ik nog relevanter.

8. Waar vind je zelf inspiratie voor B2B-marketing? LinkedIn vind ik een perfect medium om informatie te krijgen uit bepaalde groepen. Ik gebruik ook Twitter om thought leaders te volgen uit de industrie.

9. Wie is jouw leermeester (en waarom)?  Er is niet specifiek één leermeester die ik apart op een voetstuk wil zetten. Door de jaren heb ik rechtstreeks met enkele fantastische CMO’s en VP’s Marketing mogen werken. Hun snelheid van denken en het ontwikkelen van een marketing visie zijn prachtige lessen geweest.

Ben of ken jij iemand die mee wil doen met '5 minuten met...'? Stuur dan een mailtje naar b2b@marketingtribune.nl.

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken