5 minuten met... Gert Jansen (CRM Partners)
- B2b
- 24 apr 2015 @ 14:48
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - Interview
- 24 apr 2015 @ 14:48
- Redactie B2B
In '5 minuten met' geven we het woord aan B2B marketeers. Wat zijn hun favoriete cases en waar halen zij hun inspiratie vandaan? Dit keer het woord aan: Gert Jansen, Marketing Manager bij CRM Partners.
Hoe ben je in de B2B-marketing (branche) werkzaam geraakt?
Ik ben begonnen als marketeer bij Volvo Cars Nederland. De auto-industrie is een heel vooruitstrevende en aansprekende markt, maar uiteindelijk staat de eindklant vrij ver bij je vandaan. Dit gaf voor mij de doorslag om juist voor een B2B-organisatie aan de slag te gaan. Via via kwam ik in contact met Emiel Putman, oprichter en managing director bij CRM Partners. Juist de bedrijfscultuur, die zich kenmerkt door openheid, bevlogenheid en ambitie past heel erg bij mij. Natuurlijk heb je in een B2B omgeving te maken met minder eindklanten, maar sta je wel dichter bij ze. Hierdoor heb je veel meer gevoel bij de klant en kan je echt die persoonlijke benadering realiseren. Daarnaast is CRM Partners een snel groeiende organisatie en kreeg ik de ruimte om ook bij te dragen aan de internationale groeistrategie binnen Europa.
Op welke B2B-case waar je zelf bij betrokken was, kijk je met trots terug?
Ik ben trots op het bedenken en verder uitbouwen van het event Explore Dynamics CRM. Wij hebben dit event voor het eerst georganiseerd in 2012 omdat we signaleerden dat er een enorme Microsoft Dynamics CRM community is in Nederland die stond te springen om met elkaar in contact te komen en kennis uit te wisselen. Niet alleen rondom het product CRM, maar juist ook om de mogelijkheden te exploreren. We hebben het event niet alleen georganiseerd voor onszelf, maar écht voor de community. Samen met andere Microsoft partners hebben we de organisatie op ons genomen. Uiteindelijk is dit concept uitgegroeid tot het een van de grootste CRM events van Nederland met ruim 700 bezoekers en heeft Microsoft het concept zelfs overgenomen.
Wat typeert jouw werkwijze, hoe maak jij een verschil?
Ik ga er in de basis niet vanuit dat ik zelf de beste ben. Ik creëer graag een netwerk van specialisten om mee samen te werken. Daarnaast staat CRM Partners voor Customer Engagement. Wij helpen onze klanten om dat te bereiken door een persoonlijke klantbenadering te realiseren die over alle kanalen en op ieder moment gelijk is. Ik ben dan ook van mening dat wij dat zelf ook moeten uitdragen. Mijn werkwijze typeert zich daarom ook door altijd onze klant centraal te stellen in al mijn acties en persoonlijk contact met klanten op het hoogste niveau na te streven. Dit zie je ook terug in de functieprofielen bij CRM Partners, zo hebben we bijvoorbeeld een Conversation Manager en een Customer Succes manager.
Waar liggen kansen op B2B gebied waar je naar uitkijkt?
Ik denk dat er nog veel te halen valt op het gebied van emotional selling. Door de komst van alle digitale kanalen neigen we een beetje de basis uit het oog te verliezen; de emotie. Emoties zijn enorm belangrijk in het overbrengen van een boodschap. Mensen kopen immers niet meer omdat het product of de dienst simpelweg goed is, maar juist op basis van de emotie en welke behoeften het vervult. Onderzoeken wijzen ook uit dat de meeste mensen beslissingen voornamelijk baseren op basis van hun emotie. Vervolgens rationaliseren zij eigenlijk pas hun keuze. Je moet dus zorgen dat je direct die emotie triggert die leidt tot en herinnering. In een zakelijke omgeving zijn er slechts drie die we kunnen gebruiken om impact te maken, namelijk angst, vreugde (hebzucht) en verrassen (wat nieuwsgierigheid teweeg brengt). Op het gebied van neuromarketing liggen dus nog veel kansen op marketinggebied.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste ’B2B’ trends waar bedrijven wat mee moeten doen?
In mijn ogen is de belangrijkste trend dat door de toenemende digitalisering, de afnemende factor mens binnen een klantrelatie steeds belangrijker wordt. Als iets namelijk schaarser wordt neemt de waarde ervan toe. Het is daarom belangrijk om goed na te denken waar in de klantreis het menselijke kapitaal het best ingezet kan worden. Een goede combinatie tussen digitaal en persoonlijk is cruciaal.
Wat kunnen we leren van B2B cases over de landsgrenzen heen?
Ik vind GifGaf een fantastisch voorbeeld, al is het niet direct B2B. Dit is een telecombedrijf dat volledig wordt gerund door hun eigen klanten – geen marketingafdeling, geen klantenservice, alles wordt volledig gerund door hun community, die wordt beloond op basis inzet. Al is dit niet direct een typisch B2B voorbeeld, wel vind ik het typerend voor de shift die er momenteel gaande is. B2C en B2B gaan steeds meer op elkaar lijken en kunnen enorm veel van elkaar leren. B2C stapt af van massacommunicatie en zet steeds vaker in op persoonlijke en opmaatgemaakte communicatie en B2B organisaties maken een enorme professionaliseringsslag met een nurture-aanpak. Dicht bij de klant staan en hem of haar tot ambassadeur maken is in ieder geval voor beide markten zeer belangrijk.
Waar vind je zelf inspiratie voor B2B marketing?
Ik lees veel boeken over marketing en de nieuwe economie. Ik ben vooral groot fan van Steven van Belleghem en Peter Hinssen. Een aanrader voor iedere marketeer wat mij betreft.
Gert Jansen is vier jaar werkzaam als Marketing Manager bij CRM Partners. CRM Partners is specialist op het gebied van Customer Engagement en Customer Relationship Management op basis van Microsoft-technologie en is gevestigd in Nederland, Duitsland en Engeland. Gert is verantwoordelijk voor de marketingstrategie in deze drie landen. De organisatie heeft een specifieke focus op drie markten: Agri, Finance en Members. Een greep uit de klanten van CRM Partners: Akzo Nobel, ABN Amro, Cooperatie DELA, Arbo Unie, Univé, Omroep Max, De Zonnebloem, Nutreco, Bayer Cropsience.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing