Kwart werknemers mist juiste vaardigheden

Kwart werknemers mist juiste vaardigheden
  • B2b
  • 28 mei 2015 @ 13:39
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Bijna een kwart van de werknemers mist nieuwe kennis of vaardigheden die belangrijk zijn om het werk goed te kunnen doen. Werknemers die dit aangeven, zijn minder tevreden, vaker ziek en hebben veel vaker burn-outklachten. Dit blijkt uit de recent gepubliceerde resultaten van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2014. Volgens het NEA-rapport betreft het hier met name kennis en vaardigheden van technologische en organisatorische aard.

Onder andere in de informatie- en communicatiehoek is relatief veel sprake van ‘kwalificatieveroudering’; daar speelt de snelheid van technologische ontwikkelingen ICT’ers soms parten. Het gebrek aan nieuwe kennis of vaardigheden leeft overigens het minst bij zowel de meest jonge als de meest oude werknemers.

Kwalificatieveroudering
In de Arbeidsmonitor van TNO en CBS is ook een link gelegd tussen kwalificatieveroudering en verzuim. Bij werknemers die nieuwe kennis en vaardigheden zeggen te missen, ligt dit percentage op 4,7 procent. Dat is aanzienlijk hoger dan degenen die up-to-date zijn (3,4%). Daarnaast blijkt dat werknemers met verouderde kwalificaties relatief vaak burn-outklachten hebben en daarnaast zijn zij minder tevreden over hun werk: ruim 12% is zelfs (zeer) ontevreden met het werk. In de Monitor zijn verder actuele resultaten opgenomen over onder meer werkstress, Het Nieuwe Werken en agressie op de werkvloer. (Bron: Customerfirst.nl)

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken