Nog steeds te weinig vrouwen in top van bedrijven

Nog steeds te weinig vrouwen in top van bedrijven
  • B2b
  • 26 mei 2015 @ 10:00
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekZakelijk

Het aantal vrouwen in de top van het bedrijfsleven is licht toegenomen. Hun aandeel in de directies en de twee lagen eronder was 20,9 procent in 2014, tegenover 19,8 procent in het jaar ervoor. Het streefcijfer van 30 procent dat sinds 2013 is opgenomen in de wet, is dus nog niet bereikt. Dat blijkt uit de jaarlijkse rapportage van de monitoringcommissie Talent naar de Top, dat vandaag is gepubliceerd.

Het onderzoek omvat 251 (overwegende grotere) werkgevers die actief beleid ontwikkelen voor diversiteit. Er werken bij deze bedrijven circa 700.000 mensen. Voorzitter Gerdi Verbeet vindt dat het weliswaar beter gaat, maar dat het tempo te laag is. Zo meldt het FD.

Reactie Gerdi Verbeet
Sinds 1 januari 2013 zijn in totaal ruim 4900 grote vennootschappen in Nederland wettelijk verplicht te streven naar een percentage van 30 procent vrouwen in hun raden van commissarissen en bestuursraden. Zij scoren gemiddeld nog aanzienlijk lager dan de onderzochte groep. ‘Op deze manier duurt het nog tot 2026 tot dat het geval is’, stelt Verbeet. Verbeet noemt als reden onder andere de parttimecultuur. Die zou een rem vormen op niet alleen de inkomensgroei maar ook op de pensioenopbouw van vrouwen. ‘Commissarissen er wél mee bezig. Dit is een cultuurverandering die bij bedrijven moet plaatsvinden, bij wervingsbeleid, maar ook bij vrouwen zelf. Moeders moeten ook zelf oppassen dat ze niet in parttimebanen blijven hangen. Het is legitiem om na de geboorte tijdelijk een stapje terug te doen, maar daarna moet je ook weer een stap vooruit.’

Publieke sector 
Vrouwelijke leiders zijn vooral ondervertegenwoordigd in de industrie en bouw (16,1%). Ook telecom en technologie scoren slecht. Verbeet vindt verder de score van de publieke sector (ruim 20%) teleurstellend. ‘Je zou verwachten dat de overheid voorop loopt.’ Het onderzoek van Talent naar de Top vindt plaats onder 251 bedrijven die vrijwillig data aanleveren en streefcijfers hanteren. Deelnemers zijn onder meer KPN, IBM, ABN Amro en de Rijksoverheid. (Bron: FD)

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken