[Interview] Peter Keijzer, directeur PR-bureau Lubbers De Jong
- B2b
- 27 jun 2015 @ 09:00
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - InterviewInteractieDialoog
- 27 jun 2015 @ 09:00
- Connie Lohuis
Peter Keijzer (56), ooit medeoprichter van Dell Computers in Nederland, koos indertijd B2B PR-bureau Lubbers De Jong voor de lancering van Dell. Keijzer had vervolgens een indrukwekkende internationale carrière, maar de corporate wereld met het grote geld begon hem na tien jaar tegen te staan. ‘In 2006 vroeg Bert Lubbers of me of ik zijn bureau met zeven medewerkers wilde overnemen. Hij ging met pensioen. Dat heb ik gedaan. Midden in de crisistijd. Daar lag gelijk de uitdaging. Weer lekker terug in Amsterdam, op de fiets naar mijn werk met als doel ‘bringing PR back to the public’.’ Keijzer houdt niet van 'praat-apen' en ook niet van 'spreadsheet cowboys'!
Inmiddels telt het bureau 15 medewerkers en is de digitale transformatie ingezet. Keijzer weet gelijk al de kopregel voor dit interview: ‘Als je nu echt goed over wilt komen praat dan uit je hart en laat je intuïtie zijn gang gaan. Laat je niet afleiden door regeltjes en politiek. Recht je rug en wees eerlijk. Dan klopt de grote lijn. Word menselijk in plaats van een robotachtige praataap.’ We gaan even terug naar 2006 als Keijzer in de PR-wereld stapt.
Hoe was het om in crisistijd een bureau over te nemen?
‘Het voelde een beetje als deelnemen aan de Champions League. Het zette de boel op scherp, we gingen er als het ware vol in. Maar kijk, als je de marketingbudgetten in verhouding op 100 zet, dan zijn de PR-budgetten 10. Met een goed PR verhaal over de inhoud kun je dan heel veel bereiken. Het waren spannende tijden. De rol van de media begon te veranderen met ‘Become your own publisher’. Bert Lubbers – zelf journalist – had de journalistiek al geïncorporeerd in zijn bureau. Dat hebben we verder uitgebouwd en we hebben jonge mensen aangenomen die de digitalisering handen en voeten konden geven. Onze B2B klanten willen eigen platforms op social media, redactioneel verantwoorde nieuwsbrieven - in print en digitaal - interviews in de media, inhoudelijke presentaties websites, video’s en blogs.
Waarom noemen jullie je nog steeds PR-bureau? Zo te horen zou contentbureau wellicht beter passen.
‘Nee echt niet, het maakt duidelijk dat wij niet aan marketing doen. PR gaat over inhoud en inhoud is kracht! Iedereen weet dat en heeft er een beeld bij. Misschien is het nu opgepoetst met de blik naar voren. Als ik het met klanten over de inhoud wil hebben zit ik met de directie aan tafel, of met de woordvoerder. De veranderingen - ook in ons vak - zijn nu heel groot. De stap van analoog naar digitaal is enorm. En het tempo van die veranderingen ligt hoog. Daar wringt het ook vaak. Er wordt in de wortels van bedrijven gesneden. Idealiter maak je de sprong in één keer, maar dat is niet de realiteit. Ik heb dus een tip! Begin naast je bedrijf een start-up die met een goed budget digitaal gaat experimenteren. Stel het doel en laat ze verder vrij. Ga niet in een bestaande situatie lopen klungelen.’
Jullie zijn wel steeds meer gaan doen voor jullie klanten!
‘Dat kun je wel zeggen. De basis is effectief vanuit de inhoud communiceren. Vanuit de binnenkant van een bedrijf visie ontwikkelen met een oprechte intentie. Content ontwikkelen vanuit je hart en je verstand. En die content vervolgens crossmediaal inzetten. We hebben nu 3 pijlers:
- Merkcommunicatie vanuit de visie die het bedrijf heeft ontwikkeld. Visie die ook is gevormd door gesprekken met klanten. Door ook te benoemen wat je van je fouten hebt geleerd. Pas dan komt de goede content, de eerlijke verhalen, tevoorschijn.
- Contentplatforms waar achter de schermen ook échte mensen zitten om vragen te beantwoorden die online worden gesteld. Met content die mensen écht interesseert. Marketing automation hoort daar ook bij. Waarbij ik aanmerk dat we niet op ‘zoekwoorden’ voor Google schrijven. We schrijven voor mensen, niet voor Google Analytics.
- Digitale connectie leggen. Ook wel de digital handshake genoemd. ‘We kennen elkaar, ik ‘ken je van Twitter, LinkedIn’, laten we een keer in het écht afspreken en zaken doen.
Je zei net dat jullie niet aan marketing doen. Maar hoe zit het dan met contentmarketing?
‘We vertelden altijd al verhalen over merken. Nu dat ook digitaal wordt verspreid, noemen we het contentmarketing, eigenlijk marketing die puur met de inhoud te maken heeft. Dus met PR. Onze communicatieadviseurs zijn veelal ex-journalisten met kennis van technische platforms. We zien ook dat video’s - van maximaal 3 minuten - steeds belangrijker worden, hoewel die stap voor veel bedrijven soms nog te groot is.’
Wat is de rol van ROI bij jullie bureau?
‘Natuurlijk is het doel van onze inspanningen het vergroten van naamsbekendheid, marktaandeel, en omzet. Maar ik ben niet zo van de ROI. Ik heb een broertje dood aan spreadsheet cowboys. Aan de bèta-jongens in de City of London. Tijdens mijn studie marketing leerde ik al dat mensen niet vertellen wat ze doen en al helemaal niet doen wat ze vertellen. Ik geloof meer in intuïtief handelen. Achteraf kun je die intuïtie dan verantwoorden met cijfertjes.’
Wat doen jullie zelf als bureau aan PR?
‘We hebben vooral technologische bedrijven, IT en softwarebedrijven, als klant. Zoals Salesforce, Plantronics, Van Straaten , Mangrove, Notificare en leverancier van opensourcesoftware Red Hat, Big Data Alliance, Steelcase, StartupBootcamp en Zanox. Voor klanten, relaties en vrienden van de show organiseren we F5 kennissessies. F5 staat voor de refreshknop op je computer. In ons geval voor Refresh Your Brain. Tijdens deze kennissessie geven drie sprekers hun visie op actuele thema’s in de wereld van communicatie, pr en marketing. Verder hebben we een digitale nieuwsbrief en bloggen we om op die manier onze kennis te delen.
Heb je nog een bijzondere case waar je trots op bent?
Keijzer loopt naar een kast en pakt lachend een trofee. Het is de PR Award 2014 non profit. Hij legt uit: ‘Die hebben we gekregen voor de campagne voor The Plastic Soup Foundation. We introduceerden de slogan ‘cradle to cradle’. Ik kwam in contact met Maria Westerbos van deze stichting. Ze maakte zich terecht druk om de microbeads die in cosmeticaproducten en tandpasta zitten. Producten van bedrijven als Unilever en P&C. Er werd toen een app genaamd ‘Beat the Microbead’ ontwikkeld, die in de winkel liet zien welke producten veilig waren en welke niet. Unilever werd in no time bij Nieuwsuur ter verantwoording geroepen en beloofde wereldwijd in 2015 te stoppen met de plastic microbeads. Ook de NOS pakte het op en het nieuws ging de hele wereld over tot de VS aan toe. Begrijpelijk, want als je een vogel opensnijdt en je ziet allemaal plastic, dan snap je gelijk wat er mis is. Dan springen de tranen in je ogen. Deze campagne bewijst hoe makkelijk PR is als je het eerlijke heldere verhaal vertelt in de pers en dat ondersteunt met een website en social media.’
Tot slot. Hebben jullie nog nieuws?
‘Ja, ik heb met vijf founding partners een nieuw initiatief gelanceerd, namelijk Digital Transformers. We reiken op 15 oktober dit jaar de eerste Digital Transformer Awards uit in de start-up hub Be-Amsterdam. Dit heeft weer alles te maken met het transformatieproces waar we inzitten. Het idee is om kennis te bundelen. De digitale revolutie gaat als een tsunami door de bedrijven en stelt nieuwe eisen. Hier is een belangrijke rol voor digitale veranderaars weggelegd. Die willen wij met de Awards in de schijnwerker zetten. We willen digitaal talenten in Nederland in contact te brengen met elkaar en met de bedrijven die met de inhaalslag bezig (willen) zijn. Daarnaast biedt Digital Transformers ondersteuning door middel van blogs, e-books, tussentijdse updates. Kijk maar op deze site!’
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
- F5 kennissessies
- dialoog
- B2B
- Digital transformers
- Awards
- pr
- marketingautomation
- ROI
- content
- Lubbers De Jong
- digital handshake
- The Plastic Soup Foundation
- interview
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing