Ipsos brengt witte vlek van het onbewuste in kaart
- B2b
- 18 jun 2015 @ 14:49
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekAppsWearables
- 18 jun 2015 @ 14:49
- Redactie B2B
Het onderbewuste bepaalt 85 procent van onze keuzes. Toch is dat tot voor kort was het een grote, witte vlek in onderzoeken. Marktonderzoek staat aan de vooravond van enorme veranderingen en het Nederlandse bedrijf Ipsos doet nu vernieuwend onderzoek naar wat we nu echt denken en doen. Hierbij maakt het gebruik van de vele technische innovaties anno nu zoals Google Glass, Facial coding en Implicit Reaction Time. Maar dat is slechts het begin.
Ontwikkelingen als Oculus Rift en Virtual Reality gaan onderzoeksmethoden totaal op de schop gooien. Zo meldt het persbericht.
Staalkaart aan innovaties
De technische revolutie biedt een staalkaart aan innovaties geschikt voor veel meer zicht op het waarom van onze keuzes. Een aantal Jumbo klanten heeft onlangs boodschappen gedaan terwijl ze een Google Glass droegen. Schiphol heeft dankzij Google Glass meer inzicht gekregen in de informatiebehoefte van reizigers om ze nog beter hun weg te laten vinden in de terminal..
Experience app
Een speciaal ontwikkelde app in deze high tech bril kan live-beelden naar de Ipsos-onderzoeker zenden. Na afloop wordt de klant bevraagd over zijn ervaringen; dit interview levert een schat aan extra informatie op omdat de onderzoeker zelf heeft gezien wat de klant doet. Met de uitkomst van de onderzoeken kunnen bedrijven en organisaties hun inrichting verder verbeteren.
Een volgende stap in de ontdekkingstocht van het onbewuste is het registreren tot in detail van alle hoofdbewegingen via de Google Glass plus speciale pleisters op het lichaam die emoties meten aan de hand van zweet en hartslag. De echte klantbeleving komt zo veel scherper in beeld.
Facial coding
De ontwikkelingen gaan heel snel, de Virtual Reality bril Oculus Rift wordt al ingezet om de beleving van nieuwe omgevingen onder consumenten te testen. Ook is er het zogenaamde facial coding. Speciale software leest via een webcam emoties van een gezicht op meer dan tien punten. Het biedt veel meer inzicht in de beleving van reclame bijvoorbeeld.
Niet in de laatste plaats is er Implicit Reaction Time met de potentie om de uitkomst van enquêtes fundamenteel te veranderen. Een online enquête van Ipsos legt niet alleen de antwoorden van de ondervraagden vast, Implicit Reaction Time toont ook exact hoe lang zij over het antwoord deden. De snelheid onthult het wezenlijke verschil tussen overtuiging en twijfel
Meer informatie over Google Glass en shoppergedrag is op deze site te lezen.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
- Oculus Rift
- Ipsos
- facial coding
- experience app
- Google Glass
- onderzoek
- koopgedrag
- Virtual Reality
- witte vlek
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Vogelaar neemt Mailweb.nl over
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing