Ipsos brengt witte vlek van het onbewuste in kaart

Ipsos brengt witte vlek van het onbewuste in kaart
  • B2b
  • 18 jun 2015 @ 14:49
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekAppsWearables

Het onderbewuste bepaalt 85 procent van onze keuzes. Toch is dat tot voor kort was het een grote, witte vlek in onderzoeken. Marktonderzoek staat aan de vooravond van enorme veranderingen en het Nederlandse bedrijf Ipsos doet nu vernieuwend onderzoek naar wat we nu echt denken en doen. Hierbij maakt het gebruik van de vele technische innovaties anno nu zoals Google Glass, Facial coding en Implicit Reaction Time. Maar dat is slechts het begin.

Ontwikkelingen als Oculus Rift en Virtual Reality gaan onderzoeksmethoden totaal op de schop gooien. Zo meldt het persbericht.

Staalkaart aan innovaties
De technische revolutie biedt een staalkaart aan innovaties geschikt voor veel meer zicht op het waarom van onze keuzes. Een aantal Jumbo klanten heeft onlangs boodschappen gedaan terwijl ze een Google Glass droegen. Schiphol heeft dankzij Google Glass meer inzicht gekregen in de informatiebehoefte van reizigers om ze nog beter hun weg te laten vinden in de terminal..

Experience app
Een speciaal ontwikkelde app in deze high tech bril kan live-beelden naar de Ipsos-onderzoeker zenden. Na afloop wordt de klant bevraagd over zijn ervaringen; dit interview levert een schat aan extra informatie op omdat de onderzoeker zelf heeft gezien wat de klant doet. Met de uitkomst van de onderzoeken kunnen bedrijven en organisaties hun inrichting verder verbeteren.
Een volgende stap in de ontdekkingstocht van het onbewuste is het registreren tot in detail van alle hoofdbewegingen via de Google Glass plus speciale pleisters op het lichaam die emoties meten aan de hand van zweet en hartslag. De echte klantbeleving komt zo veel scherper in beeld.

Facial coding
De ontwikkelingen gaan heel snel, de Virtual Reality bril Oculus Rift wordt al ingezet om de beleving van nieuwe omgevingen onder consumenten te testen. Ook is er het zogenaamde facial coding. Speciale software leest via een webcam emoties van een gezicht op meer dan tien punten. Het biedt veel meer inzicht in de beleving van reclame bijvoorbeeld.
Niet in de laatste plaats is er Implicit Reaction Time met de potentie om de uitkomst van enquêtes fundamenteel te veranderen. Een online enquête van Ipsos legt niet alleen de antwoorden van de ondervraagden vast, Implicit Reaction Time toont ook exact hoe lang zij over het antwoord deden. De snelheid onthult het wezenlijke verschil tussen overtuiging en twijfel
Meer informatie over Google Glass en shoppergedrag is op deze site te lezen.

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken