Consumentenvertrouwen in Nederland op niveau 2011
- B2b
- 27 jul 2015 @ 15:07
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - Onderzoek
- 27 jul 2015 @ 15:07
- Redactie B2B
Het consumentenvertrouwen in Nederland naar 90 punten - het hoogste niveau sinds 2011 Het vertrouwen in Europa stijgt naar 79, het hoogste niveau in vijf jaar, ondanks de escalerende Griekse schuldencrisis. Wereldwijd blijft het consumentenvertrouwen redelijk stabiel. Dit blijkt uit het vandaag uitgekomen rapport over de Nielsen-index voor het consumentenvertrouwen. De Nielsen-index voor het consumentenvertrouwen meet de perceptie van de lokale vooruitzichten op werk, persoonlijke financiën en directe bestedingsintenties van meer dan 30.000 respondenten met toegang tot internet in 60 landen.
Het wereldwijde onderzoek vond plaats tussen 11 tot 29 mei 2015, toen het nieuws over de Griekse schuldencrisis steeds meer toenam.
Eurozone
‘Verschillen binnen en tussen markten blijven een dominant kenmerk van de mondiale economie’, zegt Louise Keely, senior vice president van Nielsen en president van The Demand Institute. ‘Het consumentenvertrouwen in de markten van de Eurozone is redelijk stabiel, met Griekenland als opvallende uitzondering. Hoewel de kwantitatieve verruiming grotendeels beantwoord aan de verwachtingen, baant Europa zich nu een weg door de Griekse schuldencrisis. Een relatief sterke uitgangspositie van het vertrouwen biedt de consumentenbestedingen ondersteuning terwijl de crisis zich ontvouwt.’
Economische onzekerheid
Ondanks de recente economische onzekerheid in de Eurozone groeide het consumentenvertrouwen in het tweede kwartaal in de hele Europese regio. In Duitsland, de grootste economie in de regio, daalde het vertrouwen met drie punten tot 97 – de eerste daling sinds een jaar. In het Verenigd Koninkrijk nam het vertrouwen met twee punten toe tot 99 – het zesde achtereenvolgende kwartaal dat een stijging laat zien. Regionaal nam het vertrouwen het meest toe in Oekraïne (48), zeven punten ten opzichte van het eerste kwartaal, maar het land bevindt zich nog steeds ver onder de 100 punten, het punt van evenwicht tussen pessimisme en optimisme. In Griekenland echter, daalde het vertrouwen met 12 punten tot 53 – de grootste daling in een kwartaal onder alle 60 landen betrokken bij het onderzoek. Het vertrouwen is ook, met vier punten, gedaald in Ierland (88) en Italië (53).
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
- Griekenland
- bestedingen
- schuldencrisis
- onderzoek
- Nielsen-index
- Consumentenvertrouwen
- halfjaarcijfers
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing