[Tips] Steek meer tijd in distributie b2b content!
- B2b
- 28 jul 2015 @ 10:33
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - MarketingautomationBranded contentLeadgenerator
- 28 jul 2015 @ 10:33
- Connie Lohuis
‘Je besteedt met je contentteam waarschijnlijk een hoop tijd aan het plannen van je redactionele B2B contentkalender, bijblijven met het laatste nieuws in je branche, en natuurlijk aan het creëren van nieuwe content voor je site, zoals blogs, whitepapers en infographics. En zodra je laatste meesterwerk af is, stuur je haastig een of twee tweets en hup, naar het volgende project.’ Dit blogt Kaitlin Loyal op de site business2community.com. Loyal is marketingcommunicatiemanager bij Trellist Marketing and Technology.
Loyal: ‘Heb je nou veel tijd gestoken in het brainstormen over een idee dat aandacht krijgt, het researchen en schrijven van een mooi stuk en heb je geen plan gemaakt om je content te distribueren? Niets aan de hand, als je maar wel aan SEO hebt gedacht, want dan zullen mensen je artikel wel kunnen vinden. Maar waarom zouden ze ernaar zoeken?’
Vooruit plannen
‘Helaas ben je de enige niet. Bij veel marketeers ligt de verhouding ontwikkeling - distributie ongeveer op 80-20 terwijl die eerder 50-50 zou moeten zijn. Mensen komen niet vanzelf omdat jíj iets hebt gebouwd! Tenzij je het ze vertelt. Als je nou denkt: dat wordt vast een hele klus, haal dan diep adem en lees door. Het belangrijkste dat je moet doen als je je blog, whitepaper, infographic of artikel wilt aanbevelen bij je doelgroep is vooruit plannen. Net zoals je dat doet met je content strategie (ja, toch?) en je redactionele kalender moet je dat ook met je distributie. Je email abonnees – de betrokken doelgroep dus die je verzameld hebt – zijn je belangrijkste lezers. Zorg dat je een mailtje klaar hebt liggen. Als je abonnees niet automatisch bericht krijgen dat je iets hebt geplaatst, maak dan een gebruiksvriendelijk sjabloontje om je nieuwste post aan te bevelen’, zo meldt Loyal.
Social media
Loyal vervolgt: ‘Als je je email hebt opgelost, komen de social media aan de beurt. Hier denkt zo ongeveer iedereen: ‘Eén tweet en al mijn volgers zien het. Klaar.’ Pech: dat is niet zo. Jaren terug - in 2012 - berichtte Moz al dat een tweet 18 minuten mee gaat. Nu, in 2015, is dat waarschijnlijk nog korter. Na je laatste stuk moet je dus een aantal tweets klaarzetten voor een aantal dagen of misschien weken. Je kunt in één keer zorgen dat die op verschillende momenten gepost worden. En zorg asjeblieft voor een plaatje om beter op te vallen.’
Hootsuite en Buffer
Hootsuite en Buffer zijn volgens Loyal prima programma’s om social media te beheren en je krijgt meteen wat eenvoudige statistieken. ‘Kijk ook naar je Twitterstatistiek om een idee te krijgen hoeveel van je volgers je tweet nu echt gezien hebben. Dan LinkedIn. Het goede nieuws is dat posts op LinkedIn veel langer leven dan tweets. Schrijf dus een doordachte aankondiging en deel je nieuwste posts met je volgers. Denk eens aan het stellen van een vraag. Zo breng je een discussie op gang en krijg je meer bereik. Om een nog langere levensduur van je posts te krijgen kun je ze ook op LinkedIn plaatsen. Dat platform komt nu op gang, en het kan een mooie manier zijn om een nieuwe bredere doelgroep te krijgen. Je post wordt gedeeld met je connections en volgers. Je kunt hem op de site opzoeken, zodat mensen waarmee je niet verbonden bent je kunnen volgen voor updates. Maar bovendien wordt hij aan je profiel toegevoegd zodat elke LinkedIn bezoeker hem gemakkelijk kan vinden. Twee opmerkingen: het is nog niet mogelijk dat jouw bedrijf een artikel plaatst: dat moeten mensen zelf doen (maar je kunt je bedrijf natuurlijk wel taggen) En als je iets op LinkedIn plaatst, zet er dan bij dat het eerst op je site is verschenen.’
Automatische posts
Loyal tot slot: ‘Als je automatische posts hebt ingepland, zet dan ook een paar momenten in je agenda (’s morgens en ’s avonds) om je posts in de gaten te houden, erop te reageren en je statistieken te bekijken. Vallen de resultaten tegen, gebruik dan verschillende trefwoorden om te kijken of de reacties beter worden. Als je nieuwe posts hebt geschreven of een nieuwe whitepaper, vergeet dan je oude niet. Kijk naar je toppers en voeg die toe aan je lijstje op socal media zodat deze nog meer aandacht krijgen. Is dit alles wat je aan de distributie van je content kunt doen? Zeker niet. Maar het is een begin – het absolute minimum – en waarschijnlijk al meer dan je nu doet. (Bron: business2community.com)
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing