Marketeer mist tools voor succesvolle marktbewerking

Marketeer mist tools voor succesvolle marktbewerking
  • B2b
  • 5 okt 2015 @ 10:15
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkLeadsMarketingautomationOnderzoek

Van de grote b2b bedrijven heeft 89 procent een CRM applicatie, 75 procent heeft een email applicatie en slechts 42 procent beschikt over marketing automation. Daarnaast zijn de applicaties onderling vaak niet gekoppeld, waardoor de juiste inzichten ontbreken. Dit blijkt uit het B2B Marktbewerkingsonderzoek 2015, uitgevoerd door marketing intelligence bedrijf Sizo onder de top 250 b2b bedrijven in Nederland.

De tijd dat je als marketeer alle processen met de hand kunt managen is al lang verleden tijd. Daarvoor is het marketing werkveld te complex geworden. Zo vraagt bijvoorbeeld het managen van leads over meerdere kanalen heen om inzet van de juiste tools zoals marketing automation. Ruim de helft van de onderzochte marketing afdelingen mist een dergelijke tool. En bij de bedrijven waar wel marketing automation voorhanden is, is in 43 procent van de gevallen de klant/ prospectdata tussen de verschillende applicaties niet gekoppeld. Hierdoor is er onvoldoende inzicht in het effect van marktbewerking. Ruim 60 procent van de onderzochte bedrijven kan de ROI van campagnes niet vaststellen.

Datakwaliteit niet geborgd bij ontbreken tools
Het gebrek aan tools heeft effect op de datakwaliteit van een organisatie. Uit het onderzoek blijkt dat 47 procent van de onderzochte bedrijven de respons uit campagnes niet verwerkt in de gebruikte applicaties zoals CRM. Zo worden onder andere foutieve contactgegevens niet structureel gecorrigeerd, waardoor data verouderd. Bijna twee derde van de bedrijven geeft aan dat NAWT gegevens van klanten en prospects, onder andere hierdoor, onvoldoende is geborgd. Zo blijkt uit het onderzoek van Sizo.

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken