Easyjetbaas wil pier voor prijsvechters op Schiphol
- B2b
- 30 nov 2015 @ 08:25
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - Zakelijk
- 30 nov 2015 @ 08:25
- Redactie B2B
Schiphol moet zijn nieuwe A-pier bouwen voor prijsbrekers als Easyjet en niet voor overstappende reizigers van maatschappijen als KLM. Dat zegt William Vet, directeur Nederland van Easyjet tegen de directie van Schiphol. ‘We komen op Schiphol ernstig ruimte tekort,' aldus Vet in Het Parool.
Begin maart vestigde Easyjet een basis met vijf vliegtuigen op Schiphol vestigde. Het bedrijf groeide van 22 naar 40 bestemmingen en heeft inmiddels 200 medewerkers (voorheen 120). Sinds kort vliegt Easyjet ook op Tel Aviv en komend zomerseizoen worden daar lijndiensten naar Málaga, Catania, Marseille, Mallorca en Rhodos aan toegevoegd. Toch vindt Vet verdere groei moeilijk. ‘De H/M-pier is speciaal voor ons soort maatschappijen bedoeld, maar heeft maar zeven opstelplaatsen en die zijn altijd vol. We staan onder druk omdat er te weinig capaciteit is en er moet nóg een pier bij voor prijsvechters’, vindt Vet.
Overstappende passagiers
Vet vindt het onbegrijpelijk dat Schiphol zijn nieuwe A-pier jgaat bouwen voor overstappende passagiers en grotere vliegtuigtypes. De groei in de luchtvaart zit volgens Vet namelijk vooral bij het bestemmingsverkeer binnen Europa. ‘Er moeten op Schiphol juist meer simpele gates bijkomen zoals aan de H-pier. Gates zonder aviobrug, restaurants en winkels en met lagere kosten.'
Budgetpier
Drie jaar geleden pleitte KLM-dochter Transavia ook al voor zo'n 'budgetpier' omdat er aan de bestaande H-pier te weinig ruimte was voor afhandeling van haar toestellen. Maar dat zal niet gebeuren. Volgens Schiphol zal de nieuwe pier worden ingericht voor transferreizigers en een directe verbinding krijgen met de andere pieren. 'Het wordt een flexibele pier voor zowel grote als kleine vliegtuigen,' zegt de woordvoerder.
Schiphol en KLM
Onlangs sloten Schiphol en KLM een akkoord over de nieuwbouw van de A-pier, waarvoor KLM een cateringgebouw en vrachtloods moet opgeven. Beide partijen bevestigen dat er een deal is op hoofdlijnen, maar willen niet op de afspraken ingaan. Zo is het onduidelijk of er afspraken zijn gemaakt over het toekomstig gebruik van de nieuwe pier door KLM en partners.
Vet pleit er verder voor de uiteenlopende tarieven die Schiphol rekent voor instappende reizigers en overstappende passagiers gelijk te trekken. 'Schiphol sponsort overstappende passagiers door voor hen lage tarieven te rekenen en straft reizigers die op Schiphol instappen door hen ruim twee keer zo veel te laten betalen. Dat moet gelijkgetrokken worden.' Dit artikel verscheen eerder in Het Parool.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
- De 8e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag...
Laatste Nieuws
- Martien Korting van Gripp:... 25-04-2024
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing