Live events vaker marketingtool in 2015

Live events vaker marketingtool in 2015
  • B2b
  • 21 dec 2015 @ 11:50
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingOnderzoekEvenement

Bedrijven zetten in 2015 vaker live events in voor marketingdoeleinden. Dat blijkt uit het Locatieonderzoek 2015/2016, uitgevoerd door onderzoeksbureau Effectmeting in opdracht van High Profile Locaties. Met name voor relatiedagen werd vaker een externe locatie geboekt (12,5% toename ten opzichte van 2014), maar ook voor productpresentaties nam het aantal locatieboekingen toe (van 9% in 2014 naar 11% in 2015).

Het gaat goed met de evenementenbranche. Bedrijven maken meer budget vrij voor evenementen: ruim 30 procent van de deelnemers had dit jaar meer te besteden. Een jaar geleden verwachtte 25 procent een groei in het budget te zien. Die extra ruimte in het budget gaf meer zekerheid, ook aan de locatiehouders. Event organisatoren legden de locaties namelijk eerder vast dan voorgaande jaren. In 2014 boekte 38 procent de locatie nog één of twee maanden voorafgaand aan een event of meeting. Dit jaar nam dat percentage fors af, naar 31 procent.

Weinig impact WKR
De aangescherpte werkkostenregeling, door velen gezien als een bom onder de branche, drukte in ieder geval dit jaar nog geen stempel. Van de deelnemers aan het onderzoek bleek 29 procent niet te weten wat de regeling inhoudt. Van de groep die wel met de WKR bekend is, geeft slechts een kwart aan dat de regeling gevolgen heeft voor de bedrijfsevenementen.

Originele locaties in opkomst
´Biologische catering is geen trend, maar inmiddels al voorwaarde´, gaf een van de opdrachtgevers in het Locatieonderzoek aan. Duurzaamheid en biologische catering werden in 2014 nog gezien als de belangrijkste trend, dit jaar wordt die plek ingenomen door 'Originele, onderscheidende locaties'. Zo verwacht één van de deelnemers dat we verder zullen zoeken buiten de bestaande event locaties: ´Doelgroepen zijn verwend en dienen steeds meer verrast te worden´. In die zin is de populariteit van industriële locaties niet verrassend. Industrieel is dit jaar - na congrescentra - de meest gewilde locatiesoort. Maar liefst 41 procent van de deelnemers zegt geïnteresseerd te zijn in industrieel erfgoed. Vorig jaar was dat nog 34 procent.

Nieuwe locaties
Dat de markt aantrekt is ook te merken aan de veelheid aan nieuwe locaties die dit jaar de deuren opende. Daarnaast investeerden bestaande locaties het afgelopen jaar fors in hun zalen, uitrusting en interieur. In de nieuwe editie van het Locatieonderzoek zijn daarom maar liefst 90 gloednieuwe en gerestylde locaties opgenomen.

Over het Locatieonderzoek
High Profile Locaties brengt ieder jaar de wensen en verwachtingen van de opdrachtgevers van evenementenlocaties in kaart in het Locatieonderzoek. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het onderzoeksbureau Effectmeting. In totaal werkten aan het onderzoek 821 opdrachtgevers van meeting en eventlocaties mee, samen verantwoordelijk voor de organisatie van 19.000 evenementen, met een minimaal totaalbudget van 160 miljoen euro. Het Locatieonderzoek is nu te bestellen op deze site.

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken