17 fouten die je niet moet maken als je netwerkt

17 fouten die je niet moet maken als je netwerkt
  • B2b
  • 1 feb 2016 @ 13:36
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • LeadsStrategieOnderzoek

Netwerken kan moeilijk en verwarrend zijn, maar ook ongelooflijk veel opleveren. Maar het is niet: wijntjes drinken op een feestje en babbelen over je loopbaan. En ook niet: iemand je visitekaartje geven en weglopen. Of ‘connecten’ met iemand op LinkedIn zonder introductie of follow up. Aan het woord is copywriter Natalie Walters. Walters is verbonden aan Business Insider in de UK.

Walters vervolgt: ‘Om een effectieve netwerker te zijn, moet je er tijd en moeite insteken, je huiswerk doen, uit je comfortzone komen en niet de fouten maken die iedereen maakt. Zoals:

Pas je kleding aan
Hoe je eruit ziet doet ertoe, of je dat nou leuk vindt of niet. Voordat je mensen kunt verbazen met al je indrukwekkende vaardigheden, moet je ze eerst inpakken door je uiterlijk en lichaamstaal.

Dan Woog schrijft op Monster.com: ‘Een netwerkgelegenheid kan een kledingrepetitie zijn voor een sollicitatiegesprek, maar niemand helpt je een voet tussen de deur te krijgen als je de indruk wekt naar binnen te glippen zodra die open is.’

Sluit geen mensen uit die niet belangrijk lijken
‘Je moet je gedragen alsof iedereen hier jou een omslagartikel kan bezorgen in de New York Times – want veel van hen kunnen dat’, zei Tim Ferriss, schrijver van ‘The 4-Hour Workweek,’ al eens tegen Business Insider. Dit kwam van pas toen hij bij een evenement in 2007 in de rij stond voor een filmscreening en aan een gespierde man voor hem vroeg hoe hij aan die geweldige armen kwam. Ze raakten aan de praat en Ferriss realiseerde zich dat hij stond te praten met de broer van filmmaker Morgan Spurlock, die hem bij Morgan introduceerde. Later maakte Morgan een aflevering van ‘A Day in the Life’ over hem.

Verwacht geen baan
Bij het vinden van een baan is wie je kent soms belangrijker dan wat je kent. Maar leg het er niet te dik op. Mensen gaan je niet helpen als ze het gevoel hebben dat je alleen met ze praat omdat je hoopt dat ze je kunnen helpen een baan te vinden. Dit schrijft Diane Kulseth in een artikel voor The Daily Muse: ‘Als je een baan zoekt, vraag dan er niet om, maar werk ervoor. Hoe? Door eerst uit te vinden hoe je hen kunt helpen.’

Wees geïnformeerd
‘Wat! Donald Trump in de race voor het presidentschap?’ Zeg dit nooit op een netwerkbijeenkomst. Zorg dat je vóór de bijeenkomst op de hoogte bent van wat er in de wereld en in je branche gebeurt. ‘Beschouw het als je huiswerk om te werken aan een betrokken persoonlijkheid en als een belangrijk element voor je relevantie’ , schrijft Heather Dugan op Salary.com. Lees dus het wereldnieuws en realiseer je wat dat voor je branche betekent.

Vergeet je kaartjes niet
‘Beknibbel hier niet op. Mooie professioneel-uitziende visitekaartjes mogen best wat kosten’ schrijft Woog op Monster.com. Woog waarschuwt dat je je de blamage moet besparen om, als je een goed contact met iemand hebt gelegd en hij je contactinformatie vraagt, die dan op het dichtstbijzijnde servetje te moeten schrijven.

Verzamel geen kaartjes als snoepjes
‘Bedel niet om kaartjes’, schrijft Dugan op Salary.com. Op LinkedIn is 500+ connecties misschien een goed teken, maar als je aan het netwerken bent, gaat het om de kwaliteit van je relaties, niet om de kwantiteit. ‘Als je connectie niet verder gaat dan avatar-to-avatar, is het niet meer dan een knoop in je netwerk’. Dugan beveelt aan om contact te maken met mensen die echt zouden opnemen als je ze volgende week zou bellen.

Denk niet alleen aan jezelf
Iedereen die netwerkt is ergens naar op zoek. ‘Netwerken is het interactieve of verbindende communicatieproces met wederzijdse hulp of ondersteuning als doel,’ schrijft loopbaancoach Yvonne Ruke Akpoveta op het blog van haar consultancybureau OliveBlue.

Netwerken is geven en nemen en als je je best doet om anderen te helpen inspireer je ook hen om hun best te doen jou te helpen. ‘Als jij bekend staat als iemand waar je wat aan hebt, zullen mensen je eerder herinneren – en waarschijnlijk iets voor je terugdoen als jij hen eens wat vraagt’.

Wees niet vaag
‘Ik wil iets met mensen.’  is niet het soort samenvatting waar contacten naar zoeken, schrijft Matthew Klobucher op GIjobs.com. Zorg dat je specifieke kwaliteiten tot hun recht komen: ‘Ik geloof sterk in goede producten. Dat betekent goed controleren op kwaliteit. Dat deed ik in militaire dienst, en dat wil ik ook doen in de burgermaatschappij. En ik wil er met een opleiding nog beter in worden.’ Zo geef je je gesprekspartners bovendien een goede reden om vragen te stellen.

Reik niet te hoog
In gesprek raken met Mark Cuban, Warren Buffet, of President Obama si fantastisch – voor jou. Maar zou je ze ook echt ergens mee kunnen helpen? Misschien… maar waarschijnlijk niet. Het is beter om contacten te zoeken op je eigen niveau, schrijft Jeff Haden op Inc.com. ‘Misschien wil je wanhopig topmensen spreken uit je branche, maar het recht op verbinding is niet gebaseerd op willen of nodig hebben. Het recht op verbinding moet je verdienen.’ De status van je connecties is trouwens niet belangrijk zolang je elkaar kunt helpen jullie beider doel te bereiken. 

Breek niet in in een discussie
Ferriss zei eerder tegen Business Insider:  ‘Als twee mensen op een netwerkbijeenkomst samen praten, is het onbeleefd om ze te onderbreken. Maar als het er drie of meer zijn, kun je ze best vragen of je mee mag doen. Om een conversatie gladjes binnen te dringen beveelt hij aan om te vragen: ‘Hee jongens, mag ik meeluisteren?’ en dan blijven staan tot iemand iets zegt dat je niet begrijpt.  Dan vraag je: ‘kun je dat voor me uitleggen?’ Hopelijk vraagt iemand dan wie je bent, en dan kun je je introduceren.

Niet liegen
Iemand bellen met wie je contact wilt en dan zeggen ‘Kees gaf me je nummer, terwijl Kees dan niet gedaan heeft, is niet de goede manier om te netwerken’, schrijft Woog op Monster.com. Op korte termijn lijkt dat te werken, maar op een gegeven moment komt dat uit, en dan ben je ze allebei kwijt.

Maak geen misbruik van iemands tijd
Dit is geen telefoontje of email correspondentie, schrijft Woog op Monster.com. Geef mensen dus de kans ook anderen te ontmoeten. Hanteer de volgende regel (tenzij de ander echt geïnteresseerd en betrokken lijkt in het gesprek): Nadat je je hebt voorgesteld en 10 minuten hebt gepraat bedank je iemand voor zijn tijd, geeft je kaartje, zegt dat je blij bent hem te hebben ontmoet en gaat verder.

Vergeet de opvolging niet
Eerst stuur je je nieuwe contacten een berichtje waarin je ze bedankt voor hun tijd zodat ze een positieve indruk aan je overhouden, schrijft Klobucher op GIjobs.com. En dan: kom je beloften na, van het leggen van een contact tot het sturen van een link naar een artikel. Als je je woord niet houdt zal je contact zich afgewezen voelen en je waarschijnlijk niet meer willen helpen. 

Maak van je opvolging geen verkooppraatje
Als je een contact opvolgt, laat het dan geen verkooppraatje lijken. Verdiep de relatie voordat je een gunst vraagt. Sue Clement schrijft op Businessknowhow.com dat je beter kunt terugkomen op iets waar je het tijdens de netwerkbijeenkomst hebt gehad en dan de ander iets kunt aanbieden waar die iets aan heeft – zoals een contact of een nuttig artikel. 

Vraag niet te veel
Vraag iemand die je kort gesproken hebt niet om je bij voorbeeld voor te stellen aan zijn directeur, schrijft Sara McCord op The Daily Muse, en ook niet om een baan.. of je cv te redigeren of ‘een goed woordje’ voor je te doen. Later zijn die vragen wellicht redelijker. Maar tot je echt een relatie met iemand hebt ontwikkeld moet je niet te veel van ze vragen.

Gebruik je netwerk goed
Als iemand je toestemming geeft hem als referentie te gebruiken, doe dat dan zorgvuldig zodat die daar geen spijt van krijgt. Ruth Mantell waarschuwt in een artikel voor de Wall Street Journal dat het vaak verspreiden van de contactinformatie van je referenties je relatie op kan branden.  Bovendien, schrijft ze, zorg dat je - als je de naam van je nieuwe contact in een situatie wilt laten vallen – weet dat die een goede reputatie in jouw community heeft. Anders kon het wel eens tegen je werken. 

Vergeet niet te bedanken
Last, maar not least, een van de grootste fouten die netwerkers maken: Vergeet nooit te bedanken, of ze je geholpen hebben of niet, schrijft McCord op The Daily Muse. Zij heeft een van haar stagiairs eens een topreferentie gegeven zodat die haar eerste echte baan kreeg, maar  wachtte vergeefs op een bedankje per kaart of mail. Ach, dacht ze: ze is nieuw in het vak, en stuurde een felicitatie, maar kreeg nooit antwoord. Iemand vergeten te bedanken is onbeleefd, schrijft ze. Als het vaker gebeurt, wees dan niet verbaasd als die persoon druk is als je nog eens om een gunst vraagt.' Tot zover de tips van Walters. (Bron: businessinsider.com

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken