Database aanpak Bussemaker topvrouwen is fopspeen
- B2b
- 9 feb 2016 @ 10:27
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - WebsitePolitiekBig data
- 9 feb 2016 @ 10:27
- Redactie B2B
De website ‘Navigerennaardetop.nl’, die vacatures voor commissarissen zichtbaar moet maken voor vrouwen, is volgens de Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren, de NCD, een fopspeen. Volgens de NCD is er veel meer nodig dan 'weer' een database om vrouwen naar de top van de bedrijven te krijgen.
Minister Bussemaker heeft, naast de database, waarin vrouwen zich kunnen inschrijven als geïnteresseerde, nu een database beschikbaar gesteld waarin vrouwen kunnen zien welke commissaris-posities er beschikbaar komen in de komende jaren. Volgens de NCD is er sprake van een fopspeen: ‘Executive Search bureaus weten heel goed waar vacatures beschikbaar komen en hebben goed zicht op geschikte kandidaten. Er zijn steeds meer bureaus die zich mede specialiseren in vrouwelijke kandidaten. Het leidt wat ons betreft de aandacht alleen maar af van wat er werkelijk moet gebeuren: een verandering van de mentaliteit bij zowel zittende bestuurders als vrouwen zelf.’
Mix mannen en vrouwen
Het is een gekend feit dat veel vrouwen eerder gevraagd moeten worden dan dat ze zelf zullen solliciteren. Maar ook het feit dat bedrijven succesvoller zijn met een goede mix van mannen en vrouwen aan de top, wil in bestuurskamers wel eens genegeerd worden. De NCD zelf pleit voor een integrale aanpak. Adequate opleiding en begeleiding staan daarin centraal. Bij de Governance opleidingsprogramma's van de NCD Academy is nadrukkelijk ruimte voor deelname van vrouwen en wordt samengewerkt met vrouwennetwerken om vrouwen aan te moedigen deel te nemen. Wat de NCD betreft moet vrouwelijk talent zoveel mogelijk gebruik kunnen maken van mentoren, die bereid zijn hen te begeleiden op weg naar de top.
Stimuleren
‘De ervaringen in de rest van Europa tonen steeds aan dat het niet vanzelf gaat. Vrouwen moeten gestimuleerd worden opleidingen te volgen, bestuurders moeten verleid worden top-talent adequaat te begeleiden. De mogelijkheden liggen er, het is een kwestie van DOEN", zo meent de NCD.
Op 14 april aanstaande organiseert de NCD, als onderdeel van het project 'M/V Factor', een bijeenkomst waarin succesvolle praktische voorbeelden centraal staan.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing