Database aanpak Bussemaker topvrouwen is fopspeen

Database aanpak Bussemaker topvrouwen is fopspeen
  • B2b
  • 9 feb 2016 @ 10:27
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebsitePolitiekBig data

De website ‘Navigerennaardetop.nl’, die vacatures voor commissarissen zichtbaar moet maken voor vrouwen, is volgens de Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren, de NCD, een fopspeen. Volgens de NCD is er veel meer nodig dan 'weer' een database om vrouwen naar de top van de bedrijven te krijgen.

Minister Bussemaker heeft, naast de database, waarin vrouwen zich kunnen inschrijven als geïnteresseerde, nu een database beschikbaar gesteld waarin vrouwen kunnen zien welke commissaris-posities er beschikbaar komen in de komende jaren. Volgens de NCD is er sprake van een fopspeen: ‘Executive Search bureaus weten heel goed waar vacatures beschikbaar komen en hebben goed zicht op geschikte kandidaten. Er zijn steeds meer bureaus die zich mede specialiseren in vrouwelijke kandidaten. Het leidt wat ons betreft de aandacht alleen maar af van wat er werkelijk moet gebeuren: een verandering van de mentaliteit bij zowel zittende bestuurders als vrouwen zelf.’

Mix mannen en vrouwen
Het is een gekend feit dat veel vrouwen eerder gevraagd moeten worden dan dat ze zelf zullen solliciteren. Maar ook het feit dat bedrijven succesvoller zijn met een goede mix van mannen en vrouwen aan de top, wil in bestuurskamers wel eens genegeerd worden. De NCD zelf pleit voor een integrale aanpak. Adequate opleiding en begeleiding staan daarin centraal. Bij de Governance opleidingsprogramma's van de NCD Academy is nadrukkelijk ruimte voor deelname van vrouwen en wordt samengewerkt met vrouwennetwerken om vrouwen aan te moedigen deel te nemen. Wat de NCD betreft moet vrouwelijk talent zoveel mogelijk gebruik kunnen maken van mentoren, die bereid zijn hen te begeleiden op weg naar de top.

Stimuleren
‘De ervaringen in de rest van Europa tonen steeds aan dat het niet vanzelf gaat. Vrouwen moeten gestimuleerd worden opleidingen te volgen, bestuurders moeten verleid worden top-talent adequaat te begeleiden. De mogelijkheden liggen er, het is een kwestie van DOEN", zo meent de NCD.

Op 14 april aanstaande organiseert de NCD, als onderdeel van het project 'M/V Factor', een bijeenkomst waarin succesvolle praktische voorbeelden centraal staan.

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken