[Interview] Siebe Nooij van bezorgdienst Picnic
- 10 feb 2016 @ 09:00
- Redactie B2B
De afgelopen vijf jaar zijn veel industrieën opgeschud door nieuwe, disruptieve merken die het de gevestigde orde behoorlijk lastig maken. Zo toverden vier ondernemers uit Nederland eind vorig jaar ineens Picnic uit de hoge hoed. Een bezorgdienst die boodschappen van een laagste prijs garantie voorziet en ze bovendien - in vol elektrische bestelautootjes - kosteloos bezorgt. Het leverde PICNIC in november 2015 de Sprout Challenger Award op.
Om meer inzicht te geven in de marketingstrategie van start-ups en challengers, organiseert het Platform Innovatie in Marketing op 16 februari een kennissessie over dit thema. In aanloop naar het event spraken we Siebe Nooij van Picnic. Nooij: ‘In het begin dachten we dat we het zouden redden met acht bestelwagens, maar nu rijden er al 30 rond.’
Jullie zijn nou 4 maanden bezig. Hoe gaat het met Picnic?
‘Het gaat lekker, we hebben inmiddels gezien dat veel meer mensen behoefte hebben aan om online boodschappen dan wij initieel dachten. Toen we in september live gingen in Amersfoort liep het meteen storm. Op een gegeven moment, toen de aanmeldingen binnen bleven stromen, hebben we zelfs wachtlijsten moeten hanteren. Meestal moeten start-ups hun groeiplannen na de lancering naar beneden bijstellen, maar wij zaten er al meteen ver boven. Zo dachten we bijvoorbeeld dat we het in het begin zouden redden met acht bestelwagens, maar nu rijden er al 30 rond. Verder zullen we de eerste helft van dit jaar vast een volgende grote stad in Nederland openen. Om klanten persoonlijk te leren kennen en te helpen met hun eerste bestelling organiseren we events.’
Binnen welke doelgroep is Picnic vooral populair?
‘Je zou denken dat het vooral de jonge, hyperconnected consument is, en we zien inderdaad veel millennials bij ons boodschappen doen. Maar ook ouderen van boven de 65 jaar doen mee. Om hen persoonlijk te leren kennen en te helpen met hun eerste bestelling organiseren we events. Tijdens zo’n event maken mensen kennis met ons team, ons assortiment en helpen we om de app geïnstalleerd te krijgen en om de eerste bestelling te plaatsen. Mensen zien de eenvoud zodra ze hun eerste bestelling geplaatst hebben.’
En de kritische boodschapper, die zelf zijn appeltjes wil uitkiezen?
‘Hun vertrouwen moeten we winnen door goed te leveren. Doordat we de hoogste eisen stellen op het gebied van versproducten verzekeren we onze klanten van de beste kwaliteit versproducten. Onze klanten bestellen veel vers. Uiteraard gaat het ook wel eens niet goed en dan komt service om de hoek. Dan wil je in plaats van een automatisch mailtje dat we over 3 dagen bij je terugkomen gewoon gelijk geholpen worden toch? Wanneer een klant een kwaliteitsprobleem appt, dan vergoeden we dat gelijk en zijn we dankbaar dat we wat geleerd hebben.Kom vervolgens ook trots vertellen als je hard hebt gefaald, wat je hebt geleerd en wat we dus nu moeten proberen.’
Hoe zorgen jullie dat jullie innovatief blijven?
‘Alle mensen die bij ons werken delen een duidelijke, ambitieuze visie op de toekomst en stellen de klant echt centraal. Menselijkheid is bij ons geen marketingsausje, maar zit diep in ons DNA. Dat gaat over hoe je samenwerkt met je klanten, maar natuurlijk ook met je leveranciers en collega’s. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat iedereen, ook al is het een stagiaire, de kans krijgt om nieuwe ideeën te testen. Kom vervolgens ook trots vertellen als je hard hebt gefaald, wat je hebt geleerd en wat we dus nu moeten proberen. Lange overleggen doen we niet aan. We doen liever een korte scherpe analyse en een directe implementatie van de eerste versie. Uiteindelijk leer je alleen maar van je klanten, dus laten we niet te veel met ons zelf praten.’
Meer leren over de strategie van Picnic en andere start-ups?
Bezoek de kenniessie Challenger Marketing op 16 februari in Rotterdam. Picnic geeft net zoals topsprekers van Sprout, en Ketelbink een lezing over de strategie van challengers en startups. Bekijk het volledige programma en schrijf je in!
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing