Onderzoek b2b marketing: meer focus op ROI en social media
- B2b
- 5 feb 2016 @ 09:48
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekMarketing
- 5 feb 2016 @ 09:48
- Redactie B2B
Ten opzichte van 2014 hebben b2b marketeers in 2015 veel meer aandacht besteed aan de ROI op hun activiteiten. Zo kende in 2014 slechts 18 procent van de marketeers de kosten van een nieuwe klant, in 2015 was dat 32 procent. Daarnaast is de aandacht voor online marketing en social media fors toegenomen.
Dit blijkt uit het jaarlijkse B2B Marktbewerkingsonderzoek, uitgevoerd door marketing intelligence bedrijf Sizo onder de top 250 B2B bedrijven in Nederland.
Rendement op marketing
B2b marketeers zijn zich bewuster van het noodzakelijke rendement op marketing activiteiten: 73 procent van de b2b marketeers definieert duidelijke KPI’s voor marktbewerkingsacties. Daarnaast is het aantal marketeers wat respons analyses doet op campagnes met bijna 20 procent toegenomen ten opzichte van 2014. Dit wordt mogelijk doordat de resultaten van campagnes steeds vaker worden vastgelegd in CRM of marketingautomation systemen. Circa een derde van de marketeers weet inmiddels wat een nieuwe lead of klant kost.
Digitale marketingkanalen in opmars
Naast focus op ROI hebben b2b marketeers digitale kanalen meer omarmt. Waar in 2014 nog 59 procent structureel SEA activiteiten deed, is dat in 2015 toegenomen tot 77 procent. Daarnaast doet 82 procent structureel aan SEO. Ook nam het gebruik van social media als marketingkanaal sterk toe, 18 procent meer dan in 2014. Daarnaast investeerden marketeers meer in e-mail applicaties, het gebruik nam met 14 procent toe. Inmiddels beschikt 77 procent van de top 250 b2b bedrijven over een e-mail applicatie. Volgens Sizo is er een logisch verband tussen de toenemende aandacht voor rendement en de inzet van digitale kanalen. De meetbaarheid van digitale kanalen is doorgaans beter dan offline kanalen, waardoor de b2b marketeer beter kan evalueren en bijsturen.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing