[Onderzoek] Loonkloof aanpakken met wetgeving
- B2b
- 11 feb 2016 @ 09:00
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekPolitiekZakelijk
- 11 feb 2016 @ 09:00
- Redactie B2B
Glassdoor, de vacature- en carrièremarktplaats, heeft de resultaten bekend gemaakt van haar eerste wereldwijde salaris-enquête, waarin het sentiment van werknemers wordt gemeten rondom de loonkloof tussen mannen en vrouwen. Twee derde van Nederlandse werknemers acht het onwaarschijnlijk te solliciteren bij een bedrijf waarvan zij denken dat er een loonkloof bestaat, zo blijkt uit het onderzoek.
Glassdoor heeft ruim achtduizend werkende volwassenen ondervraagd in zeven verschillende landen: Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Canada, de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Hoewel bronnen aangeven dat het nog 81 jaar zal duren voordat gelijkwaardige beloning bereikt wordt , blijkt uit de enquête dat het merendeel van de werknemers (7 van de 10) denkt dat mannen en vrouwen momenteel al gelijk beloond worden voor gelijk werk bij hun werkgever.
Onredelijk
Een overweldigende hoeveelheid van de werknemers in de zeven ondervraagde landen vindt dat mannen en vrouwen gelijk beloond moeten worden voor gelijk werk, waaronder 90 procent van de Nederlandse werknemers. Ter illustratie: 93 procent van de Amerikaanse werknemers is voor gelijke betaling voor mannen en vrouwen, ten opzichte van 90 procent in Duitsland en 88 procent in Zwitserland en Frankrijk. Het Verenigd Koninkrijk heeft samen met Canada het laagste percentage met 87 procent van de werknemers dat salarisgelijkheid ondersteunt.
Wetgeving aanpassen
‘Hoewel salariskloven wel degelijk bestaan, onthult deze enquête dat het grotendeel van de werknemers denkt dat er geen sprake is van loonverschil tussen mannen en vrouwen op hun werkplek’, vertelt Andrew Chamberlain, Glassdoor chief economist. ‘Onder de verschillende landen die we hebben geënquêteerd, is de steun voor een gelijkwaardige beloning groot. Er is algemeen overeenstemming over het feit dat gelijkheid in salaris bereikt kan worden door middel van aangepaste wetgeving, nieuw bedrijfsbeleid en meer transparantie in salarisschalen.’
Salarisgelijkheid beïnvloedt werving
Bedrijven die hopen meer vrouwelijk talent binnen te slepen, zouden er goed aan doen om duidelijk te maken dat er bij hen geen sprake is van ongelijkheid in loon tussen mannen en vrouwen. Daarnaast zou het helpen als zij meer openheid bieden in hoe het salaris is samengesteld. Ruim tweederde (69 procent) van de Nederlandse vrouwen geeft aan dat zij waarschijnlijk niet zullen solliciteren bij een bedrijf waarvan zij denken dat er een verschil in salaris is tussen mannen en vrouwen. Voor mannen lijkt dit wat minder belangrijk: 59 procent van hen deelt deze mening.
Eerlijke compensatie
Slechts tweederde van vrouwen in Nederland vindt dat zij een eerlijke compensatie krijgt eerlijke compensatie ten opzichte van collega’s - onafhankelijk van geslacht is ook een probleem. Slechts twee derde van de vrouwen in Nederland vindt dat zij eerlijk gecompenseerd wordt, vergeleken met 76 procent van de mannen. In Frankrijk is men het minst tevreden: maar 62 procent van de Fransen zegt eerlijk gecompenseerd te worden.
Einde loonkloof in zicht?
Nieuw bedrijfsbeleid, wetgeving, duidelijke communicatie vanuit het management en meer interne doorzichtigheid in salaris, zullen de grootste impact maken op de loonkloof volgens de geënquêteerden. Onder de Nederlandse werknemers die wél een loonkloof ervaren op de werkvloer:
- Vindt 20 procent dat een aangepast bedrijfsbeleid de oplossing is voor de loonkloof
- Denkt een derde dat de loonkloof kan worden opgelost door middel van nieuwe wetten die bepalen dat er een gelijke beloning moet zijn voor gelijk werk en ervaring
- Is 28 procent ervan overtuigd dat het publiekelijk delen van salarisgegevens (uitgesplitst in demografische gegevens zoals geslacht, leeftijd en ervaring) het einde van de loonkloof kan betekenen
- Zou slechts 6 procent in actie komen door middel van protest of dreiging ontslag te nemen – een percentage dat in de andere landen aanzienlijk hoger ligt.
Downloaden
De complete resultaten zijn beschikbaar in de Glassdoor Global Gender Pay Gap Survey Supplement (in het Engels), waar in detail gesproken wordt over de beleving van werknemers betreffende de loonkloof bij hun bedrijf. Het behandelt zaken als de reputatie van bedrijven op het gebied van loongelijkheid en de invloed hiervan op werving, als ook mogelijke oplossingen voor de loonkloof volgens werknemers.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing