Rol marketeers is aan herdefinitie toe

Rol marketeers is aan herdefinitie toe
  • B2b
  • 8 feb 2016 @ 08:56
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • SalesZakelijkMarketing

‘Marketing is het management proces dat verantwoordelijk is voor het identificeren, anticiperen en bevredigen van de behoeften van klanten op een winstgevende manier’. Deze door The Institute of Marketing gebruikte definitie wordt vaak aangehaald. Dat mag deels waar zijn, maar afgezien van de uiterst slappe formulering is het zeker niet het hele plaatje. Niet meer, in elk geval. Aan het woord is Sherlilyn Shackell, oprichter en CEO van The Marketing Academy. Volgens Shackell is de rol van de marketeer aan een herdefinitie toe.

Shackell vervolgt: ‘Volgens mij doet deze definitie de onbegrensde kracht en de impact die marketing kan hebben tekort. Natuurlijk kan marketing uiteindelijk spullen verkopen – hoewel je daarover kunt twisten – maar in de maatschappij van vandaag kan goede marketing levens veranderen, onnoemelijk veel mogelijkheden openen, discussie uitlokken, veranderingen laten gebeuren, beweging veroorzaken, verbeeldingskracht ontsluiten tot actie aanzetten en geestelijk vormen. Is het dus tijd voor een nieuwe definitie van marketing en dus van de rol van marketeers? Alleen marketing kan de manier waarop mensen denken en voelen beïnvloeden, de keuzes die ze maken, de beslissingen die ze nemen. En is marketing niet het benutten van de beste leiderschapsprincipes? Leiderschap gaat toch over invloed? ‘

Provocerende lezing
Een van de favoriete citaten van Shackell is: ‘Als jouw acties mensen inspireren om meer te dromen, meer te leren, meer te doen, meer te worden, dan ben je een leider’.  ‘Laten we dat eens toepassen op marketing: als jouw acties mensen en bedrijven beïnvloeden en inspireren om keuzes en beslissingen te maken die hun bestaan echt op een positieve manier verandert, dan ben je een marketing leider’, aldus Shackell.
Vorig jaar gaf Dr Simon Longstaff, oprichter van The Ethics Centre in het Sydney Opera House een lezing op verzoek van de Marketing Academy. Hij gaf een volgens Shackell provocerende lezing over de kracht van marketing. ‘Hij sprak over het feit dat het strategische inzicht en de creatieve vaardigheden van mensen uit de wereld van marketing en reclame instrumenten zijn die die gebruikt kunnen worden voor een hoger doel, voor een slechter doel, of voor aardse zaken. Hij keek hoe je zulke vaardigheden gebruiken kunt in een wereld waarin waarde steeds meer wordt toegekend aan wat een bedrijf betekent, in plaats van wat het zegt of doet.’

Impact op de wereld
Waar een bedrijf voor staat en zijn impact op de wereld zijn even belangrijk als de producten die het maakt of de diensten die het levert. En de route om dit duidelijk te maken, de boodschap te verspreiden en harten en zielen te winnen loopt volgens Shackell  via marketing. ‘Uiteindelijk bepalen onze overtuigingen het gedrag dat we laten zien. Net zoals het aanbrengen van lipstick op een varken het feit dat het een varken is niet kan verhullen (het ziet er gewoon niet uit!), kun je geen uitzonderlijke marketing verwachten als je er ‘zomaar iemand’ op zet.’

Andere vaardigheden
Shackell: ‘We moeten onze afdelingen zorgvuldig bemannen met de karakteristieken die onze krachtige functie verdient. We moeten inderdaad mensen aannemen op hun persoonlijkheid en niet op hun vaardigheden. Die laatste zijn aan te leren, maar wie je niet bent, kun je niet worden. Als  marketingbazen zich concentreren op het ontwikkelen van hun leiderschapskwaliteiten, neem dan een paar risico’s, verzet je grenzen en neem mensen aan die eerzaam zijn, authentiek, moedig, ondernemend creatief, gepassioneerd, gedisciplineerd, energiek en leergierig. Dan heb je de kwaliteit in huis om echt het verschil te maken. Wat zal het zijn? Marketing reduceren tot een managementproces of het vieren als het middel om een positieve en diepe indruk op onze wereld te maken? Jij mag kiezen.’ Tot zover Sherilyn Shackell.  (Bron: marketingweek.com

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken