SAMR richt design thinking label op
- B2b
- 8 apr 2016 @ 14:57
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - InteractieOnderzoek
- 8 apr 2016 @ 14:57
- Redactie B2B
Customer Science company SAMR start per direct met een nieuw label: SAMR Design Lab. Het nieuwe label richt zich op het intensief betrekken van de eindgebruiker bij design thinking. Op die manier ontstaan innovaties gebaseerd op gefundeerde klantinzichten, die daardoor aansluiten op de behoeften van gebruikers. SAMR Design Lab gaat nauw samenwerken met Jacobs Kars Design Strategy en Proposition Architects.
Organisaties voelen steeds meer de noodzaak om te innoveren en zo te anticiperen op de continu veranderende omstandigheden. Design thinking is hiervoor een belangrijk instrument. Alhoewel de eindgebruiker altijd centraal staat in dit proces, wordt deze nog niet voldoende daadwerkelijk bij het proces betrokken. Daardoor worden veel innovaties gebaseerd op aannames en inside out gedachtengoed.
Eindgebruiker continu betrekken
Manette Hazelaar, manager SAMR Design Lab: ‘Strategisch designers beseffen heel goed dat je de eindgebruiker meer moet betrekken bij het designproces. In de praktijk gebeurt dat nog te weinig, maar aannames kunnen fataal zijn. Met SAMR Design Lab gaan we daar verandering in brengen. Wij weten als geen ander de klantbehoeften en emoties te achterhalen.’ Die kracht wordt met de oprichting van SAMR Design Lab samengebracht met het innovatievermogen van designers. Hazelaar: ‘SAMR Design Lab werkt tijdens het ontwikkelproces intensief samen met verschillende stakeholders: strategisch designers, customer scientists, de opdrachtgever én de eindklant. Dit multidisciplinaire team zorgt voor creatieve oplossingen gebaseerd op menselijk gedrag en geplaatst in de juiste context. Een vereiste voor succesvolle innovaties.’
Associate partners
SAMR Design Lab heeft zelf strategisch designers in dienst, maar werkt ook intensief samen met associate partners Proposition Architects en Jacobs Kars Design Strategy. Tijdens het ontwikkelproces wordt gebruik gemaakt van verschillende technieken, afhankelijk van de fase waarin het ontwerpproces zich bevindt; co-creatie, groepsdiscussies, ideegeneratie, single interviews, stakeholder mapping en ook kwantitatieve technieken.
Achterhalen van klantbehoefte
Joris Jacobs, design strateeg bij Jacobs Kars Design Strategy: ‘Bij design thinking staat de eindgebruiker altijd centraal, maar tot nu toe kwamen we er niet toe om de gebruiker continu actief in het proces te betrekken. Daarom zijn wij erg content met de samenwerking met SAMR.’
Jan Heuvel, partner bij Proposition Architects: ‘Het is voor strategen in al hun enthousiasme soms lastig om continu objectief te blijven, zeker als je al lang met een design bezig bent. SAMR weet die objectiviteit te bewaken en dat is een waardevolle toevoeging aan het designproces. Op deze manier kunnen we met klanten onweerstaanbare proposities ontwikkelen, die ook nog eens goed onderbouwd zijn.’
Enkele opdrachtgevers van SAMR zijn: Achmea, HEMA, ANWB, Jacobs Douwe Egberts, Jumbo, NS, Eneco, STER en Dienst Publiek & Communicatie van de Rijksoverheid.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
- associate partners
- design thinking
- Jacobs Kars Design Strategy customer science
- SAMR
- Proposition Architect
- interactie
- nieuw label
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing