Nima b2b seminar: Platform denken en doen

 Nima b2b seminar: Platform denken en doen
  • B2b
  • 10 mei 2016 @ 10:30
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • KennissessieCongres

Platformdenken, marktplaatsen, ecosystemen, de vakmedia staan vol over deze ontwikkelingen. Alibaba als zeer succesvolle webwinkel zonder eigen voorraad. Bol.com dat naast zijn eigen kanaal zo’n 35 procent via partnerverkopen realiseert. Maar wat is de impact van deze ontwikkeling op b2b? Hoe kun je dit plotten op je eigen business? Of is het een beweging die je alleen in b2c ziet?

Drie ervaren marketeers zullen je overtuigen van het tegendeel, want ook in b2b is eenzelfde beweging gaande! Deze onderwerpen komen aan de orde tijdens het Nima b2b seminar: Platform denken en doen.

De praktijk
Nima neemt de deelnemers  mee vanuit een presentatie die de strategische context schetst naar drie cases uit de praktijk. Deloitte laat  de diverse platformstrategieën zien en de businessmodellen die daarbij horen. Deli XL, DSM en WeMarket delen hun visie en tactieken, waarin ze uitleggen hoe zij invulling hebben gegeven (en gaan geven) aan deze vernieuwende businessmodellen. Het seminar wordt op 19 mei georganiseerd bij TNS Nipo in Amsterdam.

De vier cases

Deloitte – Business ecosystems

  • Deloitte presenteert vanuit een strategische context de diverse businessmodellen die er zijn met betrekking tot ecosystemen. Welke zijn er? En welke zouden toepasbaar zijn op jouw organisatie?

Deli XL – Hoe introduceer je een transactioneel platformmodel in b2b?

  • Groothandels en retailers zijn ultieme “ketenspelers”. Ze vormen een (belangrijke) schakel tussen producent en klant. Maar hoe lang is dat nog houdbaar? En waarom zou dat niet lang meer houdbaar zijn? Online groothandel Deli XL heeft in september vorig jaar zijn marktplaatsstrategie gelanceerd en zit midden in de implementatie. Anouk Beeren van Deli XL vertelt waarom deze organisatie hiervoor heeft gekozen en hoe dit in zijn werk gaat.


DSM – De praktische toepassing van een platform contentstrategie

  • Platformen kunnen niet alleen leiden tot nieuwe business modellen en omzet, maar zijn ook inzetbaar voor kritieke marketing processen. Digitale technieken maken het mogelijk om wereldwijde dialogen op te starten in het ecosysteem om zo te komen tot nieuwe inzichten. Deze inzichten zijn een schat van informatie voor productontwikkeling, testen van concepten, co-creatie,… Joyce Rasquin laat zien hoe DSM een online community gebruikte en welke lessen er werden geleerd.


WeMarket – Het verhaal van de eerste b2b-only marktplaats

  • Gijs van den Broek, CCO van WeMarket, vertelt het verhaal van WeMarket, de eerste wereldwijde b2b-only marktplaats. Het doel: “to make global supply and demand transparent and accessible everywhere and for everyone”. En dat alles via een “freemium model”. WeMarket is in augustus 2015 live gegaan met een beta versie, waarna ze de marktplaats in April 2016 werelwijd hebben gelanceerd. Gijs van den Broek zal je meenemen in hun visie op trade in b2b.

Dit seminar wordt georganiseerd door de NIMA Community B2B. De community, waarin een groep ervaren en gedreven b2b marketeers zitten die als doel hebben b2b marketeers te inspireren en te verbinden. Meer informatie over het seminar staat op deze site.

 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken