Staatsloterij en Lotto gaan verder als Nederlandse Loterij

Staatsloterij en  Lotto gaan verder als Nederlandse Loterij
  • B2b
  • 11 jul 2016 @ 10:54
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkPolitiek

De Nederlandse Loterij wordt de nieuwe bedrijfsnaam voor de Nederlandse Staatsloterij en de Lotto. De spelinleg van beide loterij bedraagt 1 miljard euro. Met de fusie - die 13 juli wordt bekrachtigd - is door de staat ruim 50 procent van de Nederlandse loterijmarkt afgedekt.

Onder de nieuwe naam vallen in totaal zeven kansspelen:  Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten en Toto. Vandaag start de marketingcampagne, met als symbool de high five: ‘een gebaar dat staat voor triomf, het behalen van persoonlijke doelen en het delen van vreugde’.

Besparingen 
Met de totstandkoming van de fusie verwacht algemeen directeur Frans van Steenis klaar te zijn voor de concurrentiedruk. Inmiddels hebben de loterijen al miljoenen euro’s bespaard op huisvestings- en personeelskosten. Alle investeringen in het digitale platform worden nu onder de fusiepartners gedeeld. Autoriteit Consument & Markt stemde in december vorig jaar in met de fusie van de twee kansspelorganisaties.

Focus op sport
De Lotto, dat eigendom was van sportkoepel NOC-NSF, zorgt ervoor dat Nederlandse Staatsloterij nu gefocust is op sport. Sport wordt het centrale thema voor de fusiecombinatie. Daarom start de publiciteitscampagne op woensdag, gelijk op met het vertrek van de Nederlandse Olympische ploeg naar Rio. In het reclamespotje speelt Olympisch zwemkampioen Pieter van den Hoogenband de hoofdrol. (foto Marije Kuip)

Meer online gokken
Doel van de fusie is ook om de consument vaker online te laten gokken. Uiteindelijk zal in 2020 de spelinleg moeten oplopen tot 1,5 miljard euro. De fusiecombinatie rekent erop dat de consument vaker een gokje gaat wagen op internet.  Maar de afdracht aan de sportbonden en de Staat zal niet evenredig toenemen, omdat je volgens Van Steenis van online gokken niet rijk wordt én omdat de concurrentie lagere marges in de hand werkt.(Bron: FD)

 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken