SNS Bank verandert naam in de Volksbank

SNS Bank verandert naam in de Volksbank
  • B2b
  • 28 sep 2016 @ 08:59
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • IntroductieZakelijk

De naam van SNS Bank N.V. wijzigt per 1 januari 2017 in de Volksbank N.V. (de Volksbank). De vier merken, ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS, behouden hun eigen naam en klanten blijven bij deze merken bankieren. Minister Dijsselbloem van Financiën onthulde dinsdag 27 september in een speciale bijeenkomst bij de SNS Bank in Utrecht de nieuwe naam en het logo van de bank. MarketingTribune besteedt uitgebreid aandacht aan het verhaal achter de naamswijziging en de nieuwe beeldtaal van design- en brandingbureau VBAT in het magazine van 4 oktober.

De naamswijziging accentueert volgens ceo Maurice Oostendorp van SNS Bank de koers die de bank heeft ingezet richting het zijn van een maatschappelijke, mensgerichte en duurzame bank. ‘Een stabiele bank die eenvoudige, nuttige en betaalbare diensten verleent en haar verantwoordelijkheid neemt. Een familie van onderscheidende bankmerken waar iedereen zich thuis voelt. Met één gemeenschappelijke missie: bankieren met de menselijke maat.’

Minister Dijsselbloem toonde zich enthousiast over de nieuwe naam, die overigens zonder zijn bemoeienis tot stand is gekomen. ‘De naam stuurt een sterke boodschap. Het is meteen duidelijk wat het is: een bank voor gewone mensen. Of de naam onderscheidend genoeg is ten opzichte van ING en Rabo zal de tijd moeten leren. Je onderscheidt je als bank uiteraard maar ten dele met je naam. Ik vind dit een krachtige naam, hij zal snel bij de mensen blijven hangen. Daarnaast zal de Volksbank moeten gaan bewijzen dat ze inderdaad eenvoudige, goedkope en aantrekkelijke producten gaat leveren voor de gewone Nederlander.’ Over de status van de bank – nu nog Staatsbank – zei de minister: ‘De bank krijgt van de staat drie jaar de tijd om de nieuwe strategische keuzes te bewijzen. Dan moet duidelijk worden of ze een sterke onderscheidende positie in de markt hebben en op basis daarvan beslissen we verder over de toekomst van de bank.’

Mensgericht
De naamswijziging accentueert de koers die de bank heeft ingezet richting het zijn van een maatschappelijke, mensgerichte en duurzame bank. Een stabiele bank die eenvoudige, nuttige en betaalbare diensten verleent en haar verantwoordelijkheid neemt. Een familie van onderscheidende bankmerken waar iedereen zich thuis voelt. Met één gemeenschappelijke missie: bankieren met de menselijke maat.

Gedeelde waarde
De Volksbank werkt op een moderne en toekomstbestendige manier aan het veranderen van de bank. Het traditionele productgedreven bankmodel wordt omgedraaid naar een model dat vanuit klantbehoeften is georganiseerd. De bank heeft als ambitie het optimaliseren van gedeelde waarde door het leveren van nut voor de klant, het nemen van verantwoordelijkheid voor de maatschappij, het zorgen voor zingeving voor medewerkers en het behalen van rendement voor de aandeelhouder.

Eén bankvergunning
De vier merken zullen straks verder gaan onder de bankvergunning van de Volksbank N.V. Hiermee komen de aparte bankvergunningen van ASN Bank N.V. en RegioBank N.V. per 31 december 2016 te vervallen. Door verder te gaan onder één bankvergunning wordt de bedrijfsvoering van de Volksbank N.V. eenvoudiger en efficiënter. Klanten van de merken zullen persoonlijk worden geïnformeerd over de wijziging.

De Volksbank N.V. wordt een 100% dochtermaatschappij van de Volksholding B.V. (momenteel SNS Holding B.V.). Deze holding is een directe deelneming van NLFI, die hier tegenover certificaten van aandelen heeft uitgegeven aan de Nederlandse Staat.

 



Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken