[Interview] Harry Vollaard van Rabobank

[Interview]  Harry Vollaard van Rabobank
  • B2b
  • 10 okt 2016 @ 13:24
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewKennissessieEvenement

Grote organisaties kijken met arendsogen naar hoe startups met hun innovatiekracht steeds meer markten uit balans brengen. Stiekem zijn ze zelf ook wel toe aan een flinke injectie frisse blikken en onstuimig innoveren. In steeds sterkere mate openen ze daarom hun deuren voor jonge ondernemers en omarmen ze diens onstuimigheid. De vraag rijst; hoe verloopt zo’n samenwerking? Wat kunnen ze van elkaar leren? Om antwoord te geven op die vraag organiseert Pim Online op 11 oktober de kennissessie ‘Corporates en startups; het perfecte huwelijk?’. Één van de sprekers is Harrie Vollaard, head of fin-tech & innovation bij Rabobank, in aanloop naar het event interviewden we hem.

Vanwaar die groeiende interesse in start-ups van grote organisaties?
'Ik geloof sterk in open innovatie. Dat begon jaren geleden met crowdsourcing op individueel niveau en nu met startups op bedrijfsniveau. Het zorgt ervoor dat we gebruikmaken van de kracht en creativiteit van intern én extern. Met die kracht en creativiteit komt niet alleen de mogelijkheid om producten en diensten te verbeteren, maar geeft ons ook inzicht in de toekomst. Een klein gedeelte van de startups komt namelijk met compleet nieuwe verdienmodellen. Dat zijn voor mij bakens naar de toekomst toe. Stukjes van de puzzel die het toekomstige businessmodel van de bank vormen.'

Werken jullie bij de Rabobank samen met start-ups?
'Jazeker, sterker nog; in de afgelopen vijf jaar steeg het aantal samenwerkingen met startups tienvoudig. Ook doen we in relatie tot versnellingsprogramma’s veel meer, zo’n vijf keer meer dan vijf jaar geleden. We benaderen beide heel pragmatisch. We kunnen lang discussiëren over of het concept van een startup wel of niet gaat vliegen, maar de proof of the pudding is in the eating. Vandaar dat als we een potentiële match zien, we direct een proof of concept willen opzetten. Dat valideert niet alleen de oplossing voor onze klanten, maar geeft ook direct feedback naar de startup of ze op de goede weg zitten. In die zin is het snel lanceren van een proof of concept een win-win situatie voor zowel de startup en de bank.'

Hoe zorg je tijdens zo’n samenwerking voor balans in corporate doelstellingen en de onbevangenheid die kenmerkend is voor start-ups?
'
Daarin is respect voor elkaar van het grootste belang. Oog hebben voor hoe je elkaar aanvult. Bijvoorbeeld door in te zien dat de combinatie van een lean-en-mean structuur van een startup perfect kan samenspelen met de sterke distributiekanalen van een grote corporate organisatie.'

Kun je een tipje van de sluier oplichten; wat is de kern van je presentatie?
'Het is niet de een of de ander, het is het creëren van een ecosysteem waar beide partijen evenredig van profiteren.'

Wil je meer inzicht in hoe corporates en startups samen innoveren?Kom dan naar de kennissessie ‘Corporates en startups; het ideale huwelijk?’ op 11 oktober. Laat je - naast de lezing van Harrie Vollaard - inspireren door topsprekers van Startup Bootcamp en Trylikes. Op de site kun je je ook nog inschrijven! 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken