Veel bedrijven scoren slecht voor jaarverslag
- B2b
- 26 okt 2016 @ 13:20
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekCommunicatieZakelijk
- 26 okt 2016 @ 13:20
- Redactie B2B
Beursgenoteerde Nederlandse ondernemingen weten in hun jaarverslag weinig concreets te melden over de omgeving en de context waarin ze opereren. Visies op zaken als duurzaamheid, diversiteit, leiderschap en innovatie blijven beperkt tot vaak nietszeggende algemeenheden. En als dit soort thema's al genoemd worden, dan zijn organisaties niet in staat aan te geven hoe zij hier in hun eigen bedrijfsvoering praktisch invulling aan geven. Zo zegt nagenoeg elke onderneming dat ze de klant centraal stelt, maar hoe ze dat doen valt uit vrijwel geen van de jaarverslagen af te leiden.
Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Hogeschool Leiden naar transparantie in Jaarverslagen van beursgenoteerde ondernemingen. Het beperkte vermogen van het bedrijfsleven om relevante ontwikkelingen in de omgeving te vertalen naar concrete bedrijfsdoelstellingen, is volgens Piet Hein Coebergh, samensteller van het onderzoek, de belangrijkste reden dat veel organisaties een dikke onvoldoende scoren.
Belang van innovatie
Coebergh: 'Bedrijven vertellen wel veel, maar ze zeggen zo weinig. Iedereen erkent het belang van innovatie. Maar de praktische vertaalslag ontbreekt. Wat doe je nu concreet op het thema leiderschap of diversiteit? Roepen dat het zo belangrijk vindt is mooi, maar wat is je visie op thema en zo'n hoe incorporeer je deze visie in je strategie? Hoe zorg je concreet dat er meer vrouwen in de top komen, of dat je bedrijf innovatiever wordt? Het kan zijn dat organisaties dat doen, maar dat lezen we niet terug.'
Andere belangrijke conclusies uit het onderzoek:
- Randstad voert dit jaar voor het eerst de ranglijst aan en komt daarmee vanuit niets in de top tien. Dat heeft het uitzendconcern vooral te danken aan de gedetailleerde en brede kijk die het weergeeft op alle dimensies die dit onderzoek toetst: duurzaamheid, innovatie, strategie, diversiteit, klanten, HRM, benchmarking en leiderschap.
- Andere opvallende stijgers (en dalers) zijn: ABN Amro Bank, sinds vorig jaar weer genoteerd en nieuw binnen op de 2e plaats. Kruidenier Sligro, van de 26e naar de 3e plaats. En fietsenmaker Accell van de 45e naar de 10e plek. De rest van de top 10 bevat grote ondernemingen die al jaren transparant communiceren: Akzo Nobel, DSM, KPN, ASML, Philips en PostNL.
- Opvallend is dat vier van de meest transparante ondernemingen van de afgelopen jaren - Ten Cate, Reesink, Ballast Nedam en Nutreco - dit jaar zijn opgekocht door particulier grootkapitaal. Dat geeft te denken over andere (sub)toppers die de laatste jaren structureel hoog scoren in hun communicatie, zoals TKH, Arcadis, Accell, Brunel, Fugro.
- Anderzijds: transparant communiceren is geen garantie voor succes. Dat blijkt uit het aantal winnaars van de afgelopen jaren dat inmiddels niet meer bestaat (SNS Reaal, Imtech, Fortis) of hun beurswaarde hebben zien verdampen (Delta Lloyd, BAM, Ballast Nedam, Fugro).
Communicatie over strategie
Het Jaarverslagenonderzoek wordt dit jaar voor de 22e achtereenvolgende keer verricht. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de mate waarin (beursgenoteerde) ondernemingen in Nederland communiceren over hun strategie. De analyse levert daarmee een empirisch onderbouwde bijdrage aan het debat over de toegevoegde waarde van transparantie voor het bedrijfsleven en belanghebbenden.
Bechmarketing
Met ingang van dit jaar is de methode van onderzoek ingrijpend gewijzigd. De jaarverslagen worden niet louter meer beoordeeld op het communiceren van strategie maar ook op communicatie over de thema's: duurzaamheid, innovatie & ondernemerschap, cultuur & diversiteit, klantbenadering, HRM, benchmarking, leiderschap & communicatie. Dit bredere strategisch kader past bij de ontwikkeling die organisaties doormaken in hun rapportages. De nieuwe beoordelingscriteria laten zien dat de meeste organisaties er inmiddels behoorlijk in slagen om hun bedrijfsstrategie te communiceren. Ook zijn ondernemingen steeds opener over hun duurzaamheidsbeleid.
Het gehele rapport is hier te downloaden via.
Transparantie bedrijfsleven
Met ingang van 2012 heeft Piet Hein Coebergh, Lector PR & Social Media aan Hogeschool Leiden, het Jaarverslagenonderzoek overgenomen van professor Sicco Santema die het jaarlijkse onderzoek startte in 1993 vanuit adviesbureau Scenter. De analyse levert een bijdrage aan het debat over de toegevoegde waarde van transparantie voor het bedrijfsleven en belanghebbenden. Tegelijk dient het ter ondersteuning van de jury van de FD Henri Sijthoff-Prijs.
Dr mr. Piet Hein Coebergh MBA (1966) is sinds 2011 aan Hogeschool Leiden verbonden. Hij combineert zijn docentschap en het Lectoraat met advieswerk namens Coebergh Communicatie & PR (coebergh.nl) waar hij sinds 2002 partner is. Tevens heeft hij diverse boeken gepubliceerd, waaronder "Grenzen aan transparantie" (Atlas Contact, 2009), het handboek "100+ Management Models" (McGraw-Hill, 2014) en “De communicatieprofessional” (Noordhoff, 2015).
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing