5 minuten met: Larissa Wiedeman, marketeer bij Bit: 'Ik heb een voorliefde voor b2b'

5 minuten met:  Larissa Wiedeman, marketeer bij Bit: 'Ik heb een voorliefde voor b2b'
  • B2b
  • 27 dec 2016 @ 09:00
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Interview

Larissa Wiedeman(39), marketing coördinator bij Bit, is een duizendpoot als het gaat om marketing. Zij heeft een flink CV opgebouwd met ervaring in verschillende branches. Wel heeft zij vanaf het begin van haar carrière al een voorliefde voor b2b. Een marketeer in hart en nieren, zo noemt zij zichzelf. Sinds zij bij Bit werkt, is haar visie op marketing veranderd. Tijd voor een interview!

Kun je wat meer vertellen over Bit?
‘Bit is een zakelijke internet service provider, gevestigd in Ede. We zijn  gespecialiseerd in colocatie, internetverbindingen, managed hosting en outsourcing. We bieden organisaties een sterke basis voor hun IT- en internet-infrastructuur. Betrouwbaarheid is de belangrijkste waarde in de dienstverlening, zodat klanten zich zorgeloos met hun kernactiviteiten bezig kunnen houden. We onderscheiden zich door een hoog kennisniveau, jarenlange ervaring en een pragmatische aanpak. De grootste behoefte van zakelijke internetgebruikers, namelijk continuïteit, staat centraal. Omdat geen twee bedrijven gelijk zijn, stellen we oplossingen op maat samen. Klanten krijgen zo precies de bedrijfszekerheid, de capaciteit, het groeipotentieel en de beveiliging die ze nodig hebben.’

Hoe ziet de marketing bij Bit eruit? Wat is hierin jouw rol?
‘Twee-en-een-half jaar geleden ben ik bij Bit begonnen. Voor die tijd werd marketing nog niet actief ingezet. Er waren wel een aantal marketingactiviteiten bij verschillende afdelingen ondergebracht, maar die kregen geen prioriteit. De belangrijkste marketing was toen de mond-op-mond reclame. Binnen de branche staat we bekend om de betrouwbaarheid, de hoge beschikbaarheid van diensten en de kennis die we in huis hebben. Mond-op-mond reclame blijft dan ook belangrijk. Mijn functie is gecreëerd om de marketing te professionaliseren. De taken die versnipperd door de organisatie lagen konden nu op één plek weggezet en verder ontplooid worden. We geloven niet in outbound marketing, zoals het plaatsen van advertenties of het versturen van direct mails, maar in de kracht van het delen van kennis die wij in huis hebben. We creëren belangrijke content en zorgen er op die manier voor dat potentiële klanten naar ons toekomen, omdat wij voor hen iets toevoegen.’

Hoe heeft deze baan jouw visie op marketing veranderd?
‘Veel bedrijven maken gebruik van trackingcookies als marketinginstrument, zodat er profielen kunnen worden opgesteld van mensen en interesses kunnen worden uitgelezen. Bij Bit vinden we de privacy van onze bezoekers van groot belang, dus gaan we zeer zorgvuldig om met de gegevens die zij achterlaten op onze website. Hierdoor moet je soms andere vormen van marketing inzetten. Ook is het lastiger de effectiviteit van bepaalde acties te meten. Uiteraard ben ik een marketeer in hart en nieren, maar sinds ik hier werk is mijn visie wel veranderd. Een veilig, vrij en open internet kunnen bieden aan bezoekers met behoud van privacy, dat is wat wij willen bieden. Dit zorgt soms voor uitdagingen, maar ik vind het een mooi uitgangspunt.’

Welke ontwikkeling zie je op dit moment in de b2b-marketing en hoe haak je daarop in?
‘Ik zie dat steeds meer bedrijven omschakelen van outbound naar inbound marketing. Dit is al jaren een groeiende trend, maar ik verwacht dat deze omschakeling fors gaat doorzetten aankomend jaar. Het blijkt dat het merendeel van de b2b-kopers hun inkoopproces vaak al af hebben gewikkeld, voordat ze iemand van sales hebben gesproken. Sinds afgelopen jaar zetten wij actief content marketing in. We zorgen voor waardevolle content op de website, zoals blogs door collega’s, en werken samen met een PR-bureau. Op deze manier verbetert de vindbaarheid en ons imago als deskundige partij. Dit type marketing sluit goed aan bij onze strategie.’

Wat is jouw persoonlijke hoogtepunt geweest bij Bit?
‘Dat was het organiseren van het grote openingsfeest van ons bezoekerscentrum Bit-MeetMe vorig jaar. De opening en het 20-jarig bestaan van Bit is met een groot feest gevierd. In totaal kwamen er 400 gasten die avond, dus alles moest strak georganiseerd worden. Zo’n project naast je dagelijkse werkzaamheden heeft een grote impact, maar als er een jaar later nog vol enthousiasme over gepraat wordt, geeft dat heel veel voldoening.’

Welke lessen heb je geleerd tijdens je carrière?
‘De belangrijkste les die ik heb geleerd tijdens mijn carrière is dat het onwijs belangrijk is om niet alleen vanuit een organisatie te redeneren, maar je vooral ook in te leven in je doelgroep. Het klinkt heel voor de hand liggend, maar in de praktijk blijkt dat veel bedrijven zich toch te zakelijk opstellen en de persoonlijke noot helaas ontbreekt. Wij proberen wel te beredeneren vanuit de bezoeker en stellen onszelf vragen, zoals hoe hij popups en advertenties ervaart. Zoals ik al eerder zei doet Bit niet aan trackingcookies, omdat onze conclusie is dat gebruik hiervan vaak als hinderlijk wordt gezien tijdens het surfen.’

Waar vind je zelf inspiratie? Hoe blijf je op de hoogte?
‘Door het online lezen van blogs of artikelen probeer ik op de hoogte te blijven en te monitoren wat de actualiteiten zijn. Voorheen ging ik vaak naar evenementen, maar op een gegeven moment hoor je daar weinig nieuws. Ik doe tegenwoordig vooral branche gerelateerde kennis op via het internet. Je hebt alles binnen handbereik en kunt er snel bij zijn. Over actuele thema’s hebben wij als organisatie vaak een bepaald standpunt, van waaruit we dan een artikel of blog kunnen schrijven. Er zijn veel collega’s die hierbij helpen, experts op verschillende gebieden. Mijn taak is om kansen te signaleren en deze door te spelen’

Wat zijn de plannen voor de aankomende periode, wat staat er bovenaan je agenda?
‘Aankomend jaar staat de website centraal. We willen graag een nieuwe skin voor onze website, om het zo een klantvriendelijker platform te maken. Daarnaast willen we ook de vindbaarheid verhogen. De laatste tijd zijn wij veel meer bezig met het creëren van content en het delen van kennis. SEO-technisch zijn er nog wel een paar stappen te maken, dus daar zal de komende tijd de focus op worden gelegd. Zo kan de content optimaal benut worden en vindt de bezoeker snel en gemakkelijk wat hij nodig heeft.’

Lees hier meer over Larissa Wiedeman.

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken