[Interview] Lex Beijer: 'Digital Masters gooit roer om'

[Interview] Lex Beijer:  'Digital Masters gooit roer om'
  • B2b
  • 3 dec 2016 @ 10:01
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • InterviewArbeidsmarktMarketingautomation

Digital Masters gooit het roer om! Gestart in 2005 als adviesbureau, gaat Digital Masters verder als opleidingsinstituut voor marketing opleidingen. Digital marketing dan wel te verstaan. Oprichtster Laura Hamer heeft voor deze transitie Lex Beijer aangetrokken. Beijer: ‘Er is veel aan de hand in corporate Nederland, en het roer moet bij veel bedrijven nog om.’

Digital Masters is gevestigd in Amersfoort maar met locaties in Amsterdam, Rotterdam, Baarn en St. Michielsgestel. Hamer: ‘Er is vanuit bedrijven veel vraag naar goed opgeleid marketingpersoneel. Het UWV heeft online marketeer zelfs tot kansberoep uitgeroepen en stelt daarvoor zelfs budget voor beschikbaar.

Opleidingen geven zit in het bloed van de oprichtster Laura Hamer. Ze zocht en vond in Lex Beijer haar counterpart met wie ze van Digital Masters een vooraanstaand opleidingsbureau wil maken. ‘Een volwassen, concurrerend bedrijf neerzetten doe je niet in je eentje’, stelt Hamer. Ze heeft in Lex Beijer een rasondernemer gevonden. Tijd voor een interview met Lex Beijer!

Wat is je achtergrond?
‘Ik ben een ondernemer in de IT die al voor zijn 30e al zijn eerste bedrijf startte. Omdat ik onafhankelijk wilde zijn en ook in mijn werk op zoek was naar avontuur. In totaal ben ik 4 ondernemingen gestart en heb ik er 3 groot gemaakt. De 4e  is Digital Masters Opleidingen. Eerst echte IT, software en consultancy en nu dus marketingopleidingen. Van origine ben ik marketeer, in de jaren ’80 opgeleid op Nyenrode. Toen Philip Kotler de dienst uitmaakte dus. Echt old school marketing. In de IT heb ik geleerd hoe snel ontwikkelingen gaan, recent ook op gebied van marketing. Nu verenigingen mijn 2 werelden zich in Digital Masters Opleidingen. En als er een vakgebied avontuurlijk is, is dat wel marketing en marketingtechnologie!’

Is Digital Masters Opleidingen anders dan al die anderen?
‘Jazeker. Dat zegt iedereen natuurlijk maar ik hecht veel waarde aan de waarheid. Uiteraard zoekt iedereen naar zijn eigenheid, iedereen wil zich graag onderscheiden. Wat wij anders doen is in eerste instantie en het allerbelangrijkste, dat “we practice what we preach”. Als jij claimt de beste online marketing opleider te zijn, wees dat dan zelf ook, online de beste. Kijk zelf maar op de site! Ten tweede: ons curriculum is completer dan de rest! Onderscheidende  onderdelen zijn inbound marketing gecombineerd met strategie op maat, praktische marketing automation (hoe werkt die software precies! Live!) & ROI berekening (help, hoe overtuig ik mijn baas?). ‘

Hoe heb je zelf het vak van moderne marketeer geleerd?
‘Van Laura Hamer, mijn compagnon. In de opstart van deze nieuwe onderneming heb ik ontegenzeggelijk veel geleerd over inbound en online marketing. Ik houd van praktisch nadenken en direct in de praktijk brengen, en haar aanpak doet dat. Ik geloof in mondiale ontwikkelingen en sluit mijn ogen nooit. Martech explodeert en millennials groeien op. Daar moet je je als bedrijf, ondernemer en marketeer op voorbereiden. Iedere dag lees ik daarover blogs en iedere dag zijn we zelf bezig met onze marketing aan te sluiten op de wensen van onze toekomstige deelnemers.’

Welke globale trends zie je in marketing en hoe staat het ervoor in Nederland?
‘Allereerst is er de enorme groei in het aantal martech oplossingen. Geloof me, martech is de toekomst van marketing. Het is bewezen: martech werkt. Maar het werkt alleen met goede ter zake kundige mensen. Niks gaat vanzelf. De implementatie valt of staat met mensen. Dit is een cruciale succesfactor, blijkt telkens weer, ook in survey’s. Trends in Nederland? Nederland loopt achter op Amerika waar inbound marketing vandaan komt. What’s new in it? Early adapters zijn al lang aan de slag, de majority staat aan de vooravond maar zijn ze er echt klaar voor?’

Voor wie is digitale marketing vooral geschikt?
‘Digitale marketing is voor ondernemingen geschikt die zaken doen met mensen. Voor iedereen dus! Want iedereen is online. Ondernemingen met een jong koperspubliek moeten helemaal haast maken. Maar echt, alle ondernemingen moeten om.  Het gaat niet meer om b2b of b2c, het gaat om zakendoen met mensen. Weet wie je buyer persona’s zijn en spreek ze online aan. Dat is niet alleen maar SEO of adverteren – gevonden worden – dat is hélpen aankopen. Met blogs, tips, whitepapers, tweets, likes, follows, etc.’

Welke bedrijven vind je dat zo snel mogelijk “om” moeten?
‘We hebben het hier wel eens over op kantoor. Waarom doet Shell niks aan inbound? Stel je voor dat Shell de nieuwe Google wordt. Wordt hip, sluit aan bij mijn belevingswereld. Help mij. Entice me. Of wat dacht je van de banken? De bank die als eerste overgaat op inbound marketing is de winnaar. Ongelooflijk dat dat nog niet gebeurt. In Amerika is iedereen allang wakker hoor, ook de bank, trust me.’

Kan je een voorbeeld geven van een bedrijf dat succesvol “van oud naar nieuw” is gegaan?
‘Dat zijn er tallozen. Ik ben zeer gecharmeerd van Numico. Zij hebben alle 180.000 zwangere vrouwen in het vizier en benaderen ze persoonlijk. Ze helpen aanstaande moeders met van alles. Niet alleen maar met voedingstips maar juist met allerlei weetjes en handigheidjes. Waar moet je op letten, wat kan je verwachten, alles rondom kinderen. Numico laat ze pas los totdat het kroost gaat lopen. Ik heb hen gesproken en was zeer onder de indruk.’

Jullie hebben in het verleden al hele hoge ratings gehaald op jullie opleidingen, hoe doen jullie dat?
‘Over jezelf roepen dat je de beste bent, past niet zo goed bij ons. We hebben de lat wel heel hoog liggen. We willen de beste zijn. Dat kan alleen maar door zelf te willen leren. Ook van de talloze deelnemers aan onze klassen door goed te vragen hoe iedereen het vond. Wat er anders moet. Welke onderwerpen leven en belangrijk zijn. Zowel in onze eigen klassen als in gastcolleges geven mensen ons hoge cijfers. Daar zijn we natuurlijk wel trots op!’

Kan je onze lezers nog iets speciaals aanbieden?
‘Een speciale aanbieding? Korting geven is old school marketing. Maar natuurlijk, ik doe mee. Want iedereen wil een goede deal hebben in deze dure decembermaand. Kijk maar op onze website, tussen de goodies vind je een mooie kortingscoupon! Enne, wel je mailadres achterlaten he, anders weet ik niet wie je bent..:-)’

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken