[Onderzoek] Lachen op het werk belangrijker dan goede koffie
- B2b
- 16 dec 2016 @ 09:00
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - CommunicatieOnderzoekMarketing
- 16 dec 2016 @ 09:00
- Redactie B2B
Goede koffie (of thee) op ons werk vinden we belangrijk. Niets nieuws onder de zon. Maar wat we nog belangrijker vinden op ons werk: lachen. Uit onderzoek* van zorgverzekeraar Aevitae, uitgevoerd door Ruigrok Netpanel blijkt dat 87 procent van de werknemers het (zeer) belangrijk vindt om tijdens het werk te lachen en 77 procent vindt het (zeer) belangrijk dat er goede koffie of thee is op hun werk. De communicatie, marketing en reclamebranche staat overigens op derde plaats!
Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan een kwart (26%) van de werknemers lachen op zijn werk zó belangrijk vindt dat ze zouden overwegen om van werkgever te wisselen als er te weinig gelachen zou worden op hun werk. En 28 procent vindt dat de werkgever actie moet ondernemen om ervoor te zorgen dat er meer wordt gelachen op het werk. Meer dan een kwart van de werknemers (26%) lacht niet dagelijks op het werk.
Meer lachen met collega’s op derde plaats goede voornemens 2017
Gevraagd naar de goede voornemens voor 2017 aangaande gedrag op het werk zien we de volgende top 5:
- Gezonder eten (22%);
- Vaker een frisse neus halen in de lunchpauze (18%);
- Meer lachen met collega’s (15%);
- Meer bewegen op het werk (14%);
- Minder koffiedrinken (6%).
Gezond en inzetbaar
Arndt van den Beuken, algemeen directeur van Aevitae: ‘We praten veel met werkgevers als we de zorgverzekeringen op maat maken voor hun werknemers. En dan bespreken we ook hoe ze werknemers kunnen helpen om gezond en inzetbaar te blijven. Gezonde leefstijl en werkdruk zijn de bekende thema’s. Wij voegen daar lachen op het werk aan toe omdat het positieve effecten heeft. Het is goed voor je gezondheid en draagt bijvoorbeeld bij aan het teamgevoel. Vandaar ook dit onderzoek. Het laat zien dat werknemers lachen ook erg belangrijk vinden.’
Top 3 beroepen met een lach
De top 3 branches waarin we denken dat er het meest gelachen wordt, zijn:
- Horeca en toerisme (33% van de werknemers denkt dat in deze branche het meest gelachen wordt);
- Bouwnijverheid- en installatie (15%);
- Communicatie, marketing en reclame (12%).ransport.
Op de vierde plaats taat de sector logistiek, inkoop en opslag (12%). In de juridische branche, bij nutsbedrijven en in de wetenschap denken we dat er niet veel gelachen wordt (allemaal scoren ze maar 1%).
* Onderzoek onder 1.640 Nederlandse werknemers van 18 jaar en ouder uitgevoerd in november 2016 door onderzoeksbureau Ruigrok Netpanel.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Column Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Rico Bakker opent Nima Marketing Day
- Vogelaar neemt Mailweb.nl over
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
Laatste Nieuws
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
- [branded content] Congrescoach geeft... 11-04-2024
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing... 09-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing