TropIQ Health Sciences wint Unilever Sustainable Innovation Prize
- B2b
- 5 dec 2016 @ 10:20
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - AwardsInnovatie
- 5 dec 2016 @ 10:20
- Redactie B2B
Op 1 december jongstleden werden voor de 60ste keer de Unilever Research Prizes uitgereikt aan twaalf veelbelovende studenten van Nederlandse universiteiten. Ter gelegenheid van deze jubileumeditie overhandigde Paul Polman ook een Unilever Sustainable Innovation Prize ter waarde van 15 duizend euro. De prijzen staan dit jaar in het teken van het omarmen van de Global Goals.
Met de Sustainable Innovation Prize wil Unilever haar waardering uitspreken voor een universitaire start-up die een belangrijke bijdrage levert aan het bereiken van de Sustainable Development Goals.
12 nominaties
De jury onder leiding van Kitty van der Heijden, Directeur van het World Resources Institute Europe and Africa en lid Raad van Commissarissen Unilever Nederland koos - uit de twaalf nominaties - voor TropIQ Health Sciences. TropIQ is een jonge onderneming, verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen, die zich inzet voor een malariavrije wereld. Deze start-up is op zoek naar geneesmiddelen die, in tegenstelling tot traditionele geneesmiddelen, de overdracht tegengaan van de malariaparasiet van de gastheer terug naar de mug. Hun unieke methode van ‘high-throughput screening’ vervangt handmatige analyse van de muggen en maakt het mogelijk grote chemische bibliotheken te screenen. Dit alles heeft al geleid tot de identificatie van mogelijke nieuwe medicijnen om de ziekte te bestrijden. De start-up heeft inmiddels goede samenwerkings-verbanden met de ‘Medicines for Malaria Venture’ in Genève en de CNFRP in Burkina Faso, West-Afrika. De werkwijze van TropIQ wordt nu ook toegepast voor de bestrijding van andere door muggen overdraagbare ziekten.
Uitdagingen
De uitdagingen waarvoor we staan – van een groeiende wereldbevolking en voedselzekerheid tot armoede en klimaatverandering – vragen om nieuwe manieren van samenwerken. Het bedrijfsleven, universiteiten, onderzoeksinstituten en start-ups hebben de unieke kans de Sustainable Development-agenda te omarmen als aanjager van bedrijfsstrategieën, innovaties en investeringsbeslissingen. TropIQ Health Sciences is een start-up met een unieke innovatie, die een wereldwijde impact kan hebben.
Unilever Research Prizes
Ook de uitreiking van de Unilever Research Prizes stond dit jaar in het teken van de Global Goals. De twaalf winnaars kregen elk een bedrag van € 2.500, uit handen van David Blanchard, Chief R&D Officer Unilever. Met de jaarlijkse Unilever Research Prizes wil Unilever haar waardering uitspreken voor belangrijk wetenschappelijk onderzoek zoals dat aan de Nederlandse universiteiten wordt onderricht. Unilever hoopt dat de prijs wordt gezien als een aanmoediging tot het verder verrichten van hoogstaand wetenschappelijk onderzoek. Goed onderzoek is immers de basis van baanbrekende innovaties. Daarnaast benadrukt Unilever met deze prijzen het belang dat zij hecht aan goede relaties met de wetenschap en het onderwijs in Nederland.
De indrukwekkende nominaties van dit jaar zijn een afspiegeling van de hoge kwaliteit van de Nederlandse universiteiten die immers een vitale rol spelen in het voortbrengen van onze toekomstige leiders.
De twaalf prijswinnaars in 2016 zijn:
- University of Amsterdam, Adela Isvoranu
- VU University Amsterdam, Claire Rosenmöller
- Delft University of Technology, Eduardo Pavinato Olimpio
- Eindhoven University of Technology, Frederik Verstraeten
- University of Groningen, Marte Sveistrup
- Leiden University, Jannica Swieringa
- Maastricht University, Mariëlle Pruppers
- Radboud University Nijmegen, Elias Post
- Erasmus University Rotterdam, Monica Walhout
- University of Twente, Michael Timmer
- Utrecht University, Jochem Wijten
- Wageningen University, Paul Hofman
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing