Seks en de marketing van de doodskist
- B2b
- 23 mrt 2017 @ 10:10
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Evenement
- 23 mrt 2017 @ 10:10
- Sjaak Hoogkamer
Vandaag, 23 maart, opent de expositie ‘Especially For You’: de doodskist als lifestyle-artikel in Nederlands Uitvaart Museum Tot Zover. Aan de hand van product fotografie en de erotische kalenders van de Italiaanse doodskisten fabrikant Cofani Funebri weerspiegelt de tentoonstelling het ingewikkelde huwelijk tussen commercie en dood. Hoe verkoop je het onverkoopbare? Curator van de expositie Babs Bakels in gesprek met MarketingTribune over deze curieuze en prikkelende marketingaanpak.
Volgens Bakels is de uitvaart onze last minute of fame, dus alleen het beste is goed genoeg. ‘Samen met een uitvaartleider blader je aarzelend door de kistcatalogus: Heeft u een voorkeur voor massief eiken of spaanplaat met fineer? U kunt ook een meer persoonlijke kist kiezen uit onze Trendylijn. Sinds de jaren 60 werd de dood niet alleen verbannen uit het dagelijks leven, hij werd ook een volwaardig lid van de consumptiemaatschappij.’ Volgens de curator nodigde het nieuwe marktdenken uit tot andere productfotografie. Sombere rouwkamers van zwarte gordijnen met zilvergalon werden vervangen door een optimistisch decor. Net als bankstellen in een wooncatalogus werden kisten gefotografeerd in een gezellige setting. ‘De kist is geen embleem van onze sterfelijkheid, maar een aantrekkelijk lifestyle-artikel. Ook dood wil je goed voor de dag komen.’
Erotische kistfotografie
Conform de wetten van de marktsegmentering proberen kistfabrikanten volgens Bakels verschillende doelgroepen aan te spreken door kisten te associëren met bepaalde levensstijlen. Verbeterde fototechnieken als Photoshop en 3D-rendering bieden daarbij steeds nieuwe mogelijkheden. Bakels: ‘Een andere manier die de harde rand van de dood afvijlt, is erotische kistfotografie. Gebaseerd op de Pirelli-kalender maakte de Italiaanse kistfabrikant én gepassioneerd fotograaf Maurizio Matteucci erotische kistkalenders. Het is een ongeschreven marketingwet: seks sells. De verleiding is niet onbewust, maar vleesgeworden.’
Doodskisten verkopen zichzelf toch? Waarom zo erotisch gepimpt?
‘De kistkalender is begonnen als business-to-business marketingstunt van Cofani Funebri, een Italiaanse kistfabrikant. De toenmalige directeur Maurizio Matteucci verenigde met de kalender zijn drie grote passies: kisten, mooie vrouwen en fotografie. De kalender was dus nooit bedoeld voor consumenten of nabestaanden. Met de kalender speelde Cofani Funebri zich in de kijker in een sterk concurrerende markt. We exposeren dit materiaal omdat de tentoonstelling gaat over de rol van fotografie in het aantrekkelijk presenteren van een onaantrekkelijk object.’
Waarom deze expositie en waarom op deze manier?
Bakels: ‘Met ironie en zelfspot proberen we een jongere doelgroep in aanraking te brengen met een zwaar onderwerp. Uit onderzoek blijkt dat humor kan helpen om doodsangst te verminderen. Humor is kortom een copings-mechanisme. Met de tentoonstelling trekken we een lange neus naar de dood. Je kunt weglopen van de dood, maar je kunt 'm ook recht in het gezicht uitlachen.’
Is dit niet te shockerend voor de bezoekers?
‘De bezoekers zijn niet onwetend als ze de tentoonstelling betreden. Ze weten dat dergelijke beelden worden geëxposeerd. De bedoeling van deze presentatie is dat je je ook gaat afvragen waarom het meer shockeert dan een Pirelli-kalender. In feite is de kistkalender een optelsom van twee taboes - seks en dood. De ene bezoeker zal het schaamrood op de kaken krijgen, terwijl de ander er om kan lachen. Sommigen zullen wellicht verontwaardiging voelen. Je kunt er van alles van vinden, maar het feit dat je er überhaupt over nadenkt betekent dat er zelfonderzoek plaatsvindt. Hoe verhoud ik me tot de dood?’
De tentoonstelling Especially For You is van 24 maart tot en met 2 september te zien in het Nederlands Uitvaartmuseum Tot Zover aan de Kruislaan te Amsterdam.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Merken bouwen is mensenwerk (en veel geduld hebben)
- Michiel Verstraten: LinkedIn Marketing is succesvol recept...
- JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’
- [column] SXSW2024: waarachtig of waar-achtig?
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe NS-stations
- [column] Groeien om te overleven, maar hoe?
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing