Transparantie met de mond, achter muren in de praktijk

25okt 201712:42
  • B2b
  • 8837 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
  • Onderzoek

nieuws De meeste beursgenoteerde Nederlandse ondernemingen blijven gesloten over hun beleidskeuzes, enkele voorbeeldige uitzonderingen daargelaten. Dit blijkt wederom uit de 23e editie van het jaarverslagenonderzoek, uitgevoerd door het Lectoraat Public Relations van Hogeschool Leiden. Weinig ondernemingen slagen er in buiten clichéteksten te blijven en betekenisvol te communiceren over uitdagingen waar elke organisatie voor staat inzake: strategie, duurzaamheid, innovatie, diversiteit, klanten, HRM, benchmarking en leiderschap.

Jaarverslaganalyse van de 75 ondernemingen die aan de AEX, AMX en Ascx genoteerd zijn laat zien dat – na bedrijfsstrategie – duurzaamheid de meeste inhoudelijke aandacht krijgt in het jaarverslag. Meer dan, achtereenvolgens, klanten, innovatie, HRM, diversiteit, benchmarking en leiderschap:

Transparantie per dimensie in jaarverslagen 2017 in rapportcijfers: 

De opkomst van duurzaamheid is geen verrassing voor Piet Hein Coebergh, samensteller van het onderzoek: ‘Duurzaamheid is al jaren een thema waar bedrijven veel over communiceren, merkwaardig genoeg vaak in aparte jaarverslagen. Met de opkomst van integrated reporting combineren steeds meer toonaangevende ondernemingen hun duurzaamheidsverhaal met algemene strategische informatie. Toch staat het thema duurzaamheid inhoudelijk nog in de kinderschoenen. Zo noemt meer dan de helft van de onderzochte ondernemingen in het jaarverslag geen enkele standaard in duurzaamheid. De meest genoemde standaard (20% van de 75 ondernemingen) betreft de Sustainable Development Goals van de VN. Daarna volgen de G4 Sustainability Reporting Guidelines met 17,3% en de Dow Jones Sustainability Index met 9,3%.’

Financials blaken van zelfvertrouwen
Een decennium na het uitbreken van de financiële crisis blaken de financiële dienstverleners in Nederland weer van het zelfvertrouwen. ABN Amro heeft het hoogste resultaat (7,6) van alle top-75 ondernemingen, met ING als tweede (7,5) en Nationale Nederlanden als zesde (met een 6,8) van de acht bedrijven die een voldoende scoorden in dit onderzoek. Daar hadden ING en ABN Amro overigens wel respectievelijk 459 en 393 pagina’s voor nodig; koplopers in dikte en ruim boven het toch al forse gemiddelde van 195 (pdf-)pagina’s per top-75 beursgenoteerd jaarverslag. Ook andere dienstverleners als Randstad (vorig jaar eerste, nu vierde met een 7,3) , KPN (vijfde met een 7,2) en Sligro (achtste met een 5,6) scoorden bovengemiddeld. De eveneens door Nederlanders aangestuurde multinationals DSM (derde met een 7,4) en Unilever (zevende met een 6,5) scoorden als vanouds hoog. Wanneer een onderneming de weg naar succes kwijt lijkt op de beurs is dat vaak ook te merken aan afnemende transparantie, zoals Akzo Nobel dat van de vierde naar de vijfenvijftigste plek daalt.

Het gehele rapport is hier te downloaden. 

Over het onderzoek
Met ingang van 2012 heeft Piet Hein Coebergh, Lector PR & Social Media aan Hogeschool Leiden, het Jaarverslagenonderzoek overgenomen van professor Sicco Santema die het jaarlijkse onderzoek startte in 1993 vanuit adviesbureau Scenter. De analyse levert een bijdrage aan het debat over de toegevoegde waarde van transparantie voor het bedrijfsleven en belanghebbenden. Tegelijk dient het ter ondersteuning van de jury van de FD Henri Sijthoff-Prijs. 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

    Alles over influencer marketing
    en duurzaam merkvertrouwen

    SCHAAL+ werft, selecteert, ontwikkelt
    en begeleidt jong digitaal talent


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Expertgroep
    Business-to-Business