Ikea en TED de meest inspirerende organisaties van Nederland

Ikea en TED de meest inspirerende organisaties van Nederland
  • B2b
  • 24 nov 2017 @ 09:41
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • AwardsKennissessie

Tijdens een businessevent in de Werkspoorkathedraal in Utrecht zijn op 23 november de awards uitgereikt voor de meest inspirerende organisatie in Nederland. Ikea won bij de consumenten en TED bij de businessprofessionals. De 40 meest inspirerende organisaties van Nederland van 2017 is een initiatief van strategiebureau Synergie. Op de foto neemt Mark Blok, country communications manager van Ikea Nederland de award in ontvangst,

Het onderzoek kent 2 fases waarin zowel het concept ‘inspiratie’ (wat is het) als de waardering van de organisaties wordt onderzocht. Het ranking onderzoek wordt uitgevoerd onder 1.992 Nederlandse consumenten en 1.190 business professionals. In het consumentenonderzoek vindt een aantal opvallende verschuivingen plaats. De winnaar van 2016 – Tony’s Chocolonely – valt met 5% aan inspiratiewaarde terug naar de 8e plaats. Apple (3e) en bol.com (4e) winnen juist 10 plaatsen. Marktplaats komt op de 19e plaats nieuw binnen in de ranking en Ben & Jerry’s op de 21e. Naast Triodos Bank, Starbucks en AirBNB, verlaten HEMA, Center Parcs en Landal de Inspirerende 40.

Nespresso

Alhoewel er veel overeenkomsten zijn tussen de inspirerende organisaties voor consumenten en businessprofessionals, valt ook een aantal verschillen op. Zo valt Nespresso buiten de Inspirerende 40 voor consumenten, terwijl zij voor businessprofessionals juist 17 plaatsen terrein wint (plaats 12 in de ranking). De top 3 onder businessprofessionals wordt gevormd door TED, Tesla en Tony’s Chocolonely. Opvallende nieuwkomers zijn Food2Smile (7), Rode Kruis (23), Unicef (24) en bijvoorbeeld NewHorizon (28). Terwijl DSM, Randstad, TomTom, Schiphol en managementbureau McKinsey buiten de ranking vallen in 2017.

Businessprofessionals identificeren nieuwe en vernieuwende organisaties eerder dan consumenten, maar laten zich vervolgens meer inspireren door ‘bewijs’ en ‘business case’. Consumenten kijken meer naar de doe- en daadkracht van organisaties: zetten zij hun visie ook om in waardevolle oplossingen.

Purpose

Het onderzoek – voor de 7e keer uitgevoerd - laat zien welke organisaties op een natuurlijke manier de aandacht van de markt weten te winnen. In 2017 valt een aantal zaken op. Inspirerende organisaties hebben een duidelijke purpose en zijn opvallend klantgericht. Ze zijn groot, maar voortdurend in beweging. Ze gebruiken hun omvang als platform voor innovatie. En ze zetten technologie in om de marktimpact te vergroten. Waar eerder juist de kleine – start-up-achtige – organisaties de naam hadden snel en beweeglijk te zijn, lukt het nu juist de grote organisaties steeds beter om te denken en werken als een start-up met de impact van een grown-up. Ze vernieuwen in een open dialoog met de markt (klanten) en zien innovatie als een doorlopend proces.

Het volledige rapport is hier te downloaden

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken