Platform voor e-coaching WOOSH5 boekt spectaculaire resultaten

1nov 201713:17
  • B2b
  • 9866 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
  • Producten en diensten

nieuws In een tijd van digitalisering én een groeiend aantal burn-outs heeft de start-up WOOSH5 uit Breda een gat in de markt gevonden. De wetenschappelijk onderlegde methode helpt mensen via een online platform balans te vinden in een jachtig bestaan. Het wist in een pilot de work-life balance score van deelnemers van onder meer Heineken, KLM en Movares - met gemiddeld 25 procent Nu er proof of concept is bij grote bedrijven in Nederland, richt de start-up zich op crowdfunding voor uitbreiding naar de Verenigde Staten.

De online start-up wil de traditionele markt van coaches en trainers doorbreken met een digitale ‘mental gym’ die deelnemers op laagdrempelige wijze tools aanreikt om sterker in het leven te staan. De start-up heeft ruim tweehonderd wetenschappelijk onderlegde oefeningen ontwikkeld, gebaseerd op de psychologie en neurologie.

WOOSH5 heeft de eerste groeifase achter de rug. Ruim vijfhonderd medewerkers van zeven organisaties – waaronder KLM, Heineken en Movares – kregen dagelijkse ondersteuning via het platform en werden bijgestaan door een team van e-coaches. De resultaten mogen er zijn: de work-life balance score van deelnemers steeg tijdens de pilotfase met gemiddeld 25 procent. Gebruikers geven aan zich na de sessies zelfverzekerder, energieker en optimistischer te voelen.

Even wennen
Van gebruikers wordt hun mentale fitheid gemeten, ze krijgen oefeningen en chatten via het beveiligde platform met hun persoonlijke coach. Op zelf gekozen momenten werken deelnemers op basis van hun veerkrachtscore aan onder andere zelfbeeld, emotie-management en optimisme. ‘De persoonlijke aanmoediging, professionele aandacht en tips brengen gebruikers in beweging, met resultaten waar ze zelf ook verbaasd van staan’, zegt medeoprichtster Yolanda Buchel. Liefst 95 procent van de gebruikers zou een persoonlijke e-coach bij vrienden aanbevelen.

‘Natuurlijk is e-coaching even wennen’, erkent oprichtster Nicole van Baardwijk. ‘Maar dat was online shoppen en daten in eerste instantie ook.’ WOOSH5 kent vele voordelen ten opzichte van traditionele coaching. Die is duur, inflexibel en vergt meer (reis)tijd. ‘Wij nemen die obstakels weg en maken coaching toegankelijk voor iedereen, in een beveiligde online omgeving.’

Expansie naar VS 
WOOSH5 wil nu verder groeien. Naast Nederland wordt de blik de komende twee jaar gericht op de Verenigde Staten, waar mentale gezondheid en resilience ‘hot topics’ zijn. Niet eerder kampten zo veel Amerikanen met mentale issues: ongeveer een op de vijf volwassenen wat neerkomt op 44 miljoen mensen. ‘Het leven is vluchtiger en met meer onzekerheid. Dat levert veel angst en stress op. Je moet mee. Als dat niet lukt, lig je er uit.’

Met name Amerikaanse millennials hebben last van de prestatiedruk, faalangst en eenzaamheid. Gevolg: bijna 200 miljard dollar aan verloren opbrengsten per jaar in het bedrijfsleven. Van Baardwijk: ‘De behoefte aan innovatie is er, en het moment daarvoor is nu.’ Oplossingen op dit vlak trekken ook veel aandacht van investeerders in de Verenigde Staten. 

Samen met Sage Partners – die contacten heeft met Harvard University en grote corporates – heeft WOOSH5 een go-to-market plan ontwikkeld om het concept in Amerika te introduceren. Inmiddels is een klein team hard aan het werk om begin 2018 WOOSH5 te lanceren in de Amerikaanse markt. Voor de noodzakelijke technische verbetering en vertaling van het concept, en de verdere opbouw van het team, is de start-up begonnen met crowdfunding 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

    Alles over influencer marketing
    en duurzaam merkvertrouwen

    SCHAAL+ werft, selecteert, ontwikkelt
    en begeleidt jong digitaal talent


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Expertgroep
    Business-to-Business