Ginny Ramkisoen: 'Boeken worden gekocht om de cover'

Ginny Ramkisoen: 'Boeken worden gekocht om de cover'
  • B2b
  • 12 jun 2018 @ 11:33
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • HR

Ginny Ramkisoen heeft de omslag van haar boek 'Ginny werkt - de jobguide voor jouw droombaan' vrijgegeven. Wat is de gedachte hierachter? En wat is voor werkzoekenden op dit moment de grootste uitdaging?

Ramkisoen is met name bekend om Vacature Via Ginny, de marktplaats voor banen in de creatieve industrie. Ginny werkt - de jobguide voor jouw droombaan moet op 11 september uitkomen en wordt uitgegeven door A.W. Bruna.

Waarom is dit boek nodig? We zijn toch net juist uit de crisis?

Waar we in de crisis vooral op zoek waren naar 'een baan', is er nu veel meer aandacht en ruimte om op zoek te gaan naar de baan die je het liefst wilt. Nu het tij is gekeerd en de werkzoekenden weer meer keuze op de arbeidsmarkt hebben, biedt het kansen om dieper na te denken over werk dat echt bijdraagt aan je geluk in plaats van enkel en alleen je boodschappen. Des te meer mensen nadenken over welk werk het beste bij ze past, des te meer mensen op de juiste plek op de werkvloer.

Hoe ziet de marketingstrategie van het boek eruit? Hoe zorg je ervoor dat het de toonbank overvliegt?

Er zit geen vooraf bedachte marketingstrategie achter het boek. Het is ontstaan puur uit gevoel, daar is ook mijn briefing aan de illustrator uit voortgevloeid. Ik vind het vooral belangrijk dat het boek - naast de inhoud- een toevoeging aan het je interieur is. Boeken worden tegenwoordig júist gekocht om de cover, veelvuldig op social media gedeeld en prominent op de koffietafel gepresenteerd.

Gaat jouw bekendheid (door Vacature via Ginny) de verkoop van het boek goed doen, denk je? Anders gezegd: doe jij aan personal branding?

Hoewel VVG een grote following op social media heeft, heb ik privé geen tienduizenden volgers op social media. Het boek breng ik uit om mensen te voorzien van de kennis die ik heb over het vinden van het juiste carrièrepad. Ik heb niet het idee dat ik 'bekend' genoeg ben om de gehele verkoop van het boek te dragen, maar het zal wel een rol spelen. Ik zorg er in ieder geval voor dat mijn following op de hoogte is van de komst van het boek, het schrijfproces en de volgende stappen zoals de onthulling van het omslag. Als je mensen laat meekijken met zo'n proces voelen ze zich betrokken, waardoor het bij het eindproces ook voor hen voelt alsof er iets af is. In zekere zin doe ik dus aan personal branding -omdat het gek zou zijn om het niet te doen- maar ik moet het ook echt hebben van de mensen met een droom die hun leven willen aanpakken.

Wat is voor marketeers/creatieven die op het moment aan het solliciteren zijn de grootste (marketing)uitdaging?

Gelukkig is het tegenwoordig een stuk minder lastig om een geschikte baan te vinden. Het zijn nu de bedrijven die met meer moeite de juiste werknemers aan zich kunnen binden omdat er minder werkzoekenden op de markt zijn en freelancen ook steeds populairder wordt. Als sollicitant sta je dus sterker dan een paar jaar geleden. Maar dat betekent niet dat je op je lauweren moet rusten; juist nu heb je de kans om uit te zoeken waar je in uitblinkt en wat voor jou de beste match is op werkgebied. Maak daar dus gebruik van.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken