[Branded Content] Alfa Bier plant een zaadje voor de toekomst

[Branded Content] Alfa Bier plant een zaadje voor de toekomst
  • B2b
  • 10 apr 2018 @ 15:12
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 10 apr 2018 @ 15:12
  • Sales

Alfa Bier, dat al bijna anderhalve eeuw wordt gebrouwen door de familie Meens, zet zichzelf in 2018 opnieuw op de kaart. Met een nieuwe verpakking die recht doet aan de rijke historie van het bier en tegelijkertijd nieuwe doelgroepen aanspreekt. Exit Communicatie ontwikkelde het etiket en de omvangrijke mediacampagne die binnenkort van start gaat.

 

Links op foto is Matthew Phillips ( Creative Director ) rechts is Luuk de Kunder (Eigenaar)

 

“Ideeën hebben de wereld veranderd en dat zal altijd zo blijven. Bij Exit Communicatie hebben we een passie voor ideeën en doen er alles aan om die te laten groeien tot een geweldige resultaten”, zegt Luuk de Kunder, sinds acht jaar eigenaar van Exit Communicatie. Hij kondigt verrassend nieuws aan over het bureau dat dit jaar haar 20-jarig jubileum viert: “We worstelden al langere tijd een beetje met onze naam omdat hij niet in één oogopslag duidelijk maakt dat we een totaaloplossing bieden: van strategie tot concept en productie, en van lancering tot promotie. Binnenkort maken we onze nieuwe naam wereldkundig!”

Een naam die staat
Een naam die al sinds 1870 staat als een huis, is Meens Bier – bij het grote publiek bekend als Alfa Bier. Exit Communi­catie is het bureau dat de herpositionering van het biermerk bedacht, ontwikkelt en uitrolt. Alfa Bier bier wordt al sinds 148 jaar gebrouwen in de familiebrouwerij in de heuvels van het Limburgse buurtschap Thull, vlakbij Schinnen. Meens is de enige in Nederland die voor de productie van Alfa water gebruikt uit een door de overheid erkende bron. Omdat er elk jaar een beperkte hoeveelheid van dit water mag worden opgepompt, worden alle etiketten van de bierflesjes genum­merd. Harry Meens, de achterkleinzoon van oprichter Joseph Meens, heeft de dagelijkse leiding over de brouwerij, maar ook de vijfde generatie is al betrokken bij het bedrijf. Exit Communicatie is het full service bureau dat het zaadje plant voor de herpositionering van het merk, zowel in Nederland als daarbuiten – het bier wordt wereldwijd verkocht met China als internationale koploper.

Geen ‘quick fix’
De Kunder: “Met goede zorg gaan we de ideeën laten uit­groeien. De totstandkoming van de samenwerking is overi­gens enigszins wonderlijk: drie keer deden we mee aan een pitch voor Alfa Bier alvorens de familie Meens met ons in zee ging. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat wij altijd heel duidelijk zijn geweest dat wij uitgaan van wat nodig is voor het merk, in plaats van vertellen wat de klant wil horen. Een campagne opzetten voor een snelle omzet-boost kunnen veel bureaus, maar wij hebben een visie voor de lange termijn. Want een bier dat al zó lang met liefde wordt gebrouwen en met plezier wordt gedronken, verdient eenvoudigweg meer dan een ‘quick fix’. Alfa Bier heeft geen megagroot marktaan­deel maar kent een een trouwe schare bierliefhebbers. We staan voor de uitdaging om deze groep met ‘nieuwe aanwas’ groter te maken. Dat is best een uitdaging, want zowel in de horeca als onder consumenten is de loyaliteit naar een specifiek merk bier niet groot. Aanbiedingen in de supermarkt en bij de slijter bepalen voor 70% de keuze voor een bepaald merk: gemid­deld stijgt de verkoop van bier dat in de aanbieding is van 200 flesjes per week naar 2000. Alfa Bier is een premium bier dat zich ook thuis voelt aan de mainstream-kant door de scherpe prijsstelling en grote verkrijgbaarheid. Dit, gecombineerd met de nieuwe uitstra­ling, draagt bij aan de doelstelling om nieuwe doelgroepen trouw te maken aan het merk. De eerste flessen liggen inmiddels in de winkels en binnenkort start de promotiecampagne op social media, in supermarkten en in magazines.”

Winnen op inhoud
Een van de onderdelen van de herpositionering van Alfa Bier is een nieuwe, frisse fles die vooral ook de jongere doelgroep zal aanspreken. Traditie en modernisering gaan hierbij hand in hand: het familiewapen staat in reliëf op het flesje dat is geïnspireerd op de fles die 80 jaar lang werd gebruikt. Met gepaste trots licht De Kunder het ontwerp van de nieuwe verpakking toe: “Elke kleur die is gebruikt voor het etiket staat voor de eigenschappen van Alfa Bier: authenticiteit en kwaliteit. Het zijn kenmerken die goed passen bij Exit Communicatie. Zoete broodjes bakken is zoals ik al zei niet ‘ons ding’, we zijn to-the-point en rechtdoorzee. Samen met onze klanten willen we willen winnen op inhoud. Dat we ideeën mogen ontwikkelen en uitrollen voor zo’n ge­vestigd merk als Alfa Bier, dat kwaliteit en ambachtelijkheid al bijna anderhalve eeuw hoog in het vaandel heeft staan, vinden we heel bijzonder.”

Perfectionisme en passie voor het vak

Harry Meens, algemeen directeur van Meens Bier: “De samenwerking met Exit Communicatie is constructief en adequaat. De professionals die er werken, luisteren maar schuwen niet om de eigen mening duidelijk te maken. De discussie aangaan is soms nodig om maximale resultaten te realiseren! Exit Communicatie heeft ons nieuwe inzichten verschaft en geholpen bij de herpositionering van Alfa Bier met een objectieve, kritische en scherpe blik. Kortom: Exit Communicatie heeft wat ons betreft een extra dimensie gegeven aan het hele traject met perfectionisme en passie voor het vak.”

 

Meer inspiratie?
Kijk voor meer inspirerende cases op www.exit-communicatie.nl

 

 

Tekst: Marjolein Brokkelkamp | Beeld Zuiverbeeld

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken