[interview] 'Talent speelt een essentiële rol in het begrijpen van de nieuwe wereld'

[interview] 'Talent speelt een essentiële rol in het begrijpen van de nieuwe wereld'
  • B2b
  • 27 jun 2018 @ 12:39
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Opleiding

Als voorzitter van Nima Young Professionals helpt Guido Smit jonge marketeers bij een volgende stap in hun carrière. Hij begeleidt de doelgroep - 25-35 jarigen die toe zijn aan een tweede of derde baan – op zowel sociaal als inhoudelijk vlak.

Daarnaast is er voor het Nima een andere rol weggelegd: meer ervaren marketeers bewust maken van de war on talent die op het moment gaande is. 

Smit stelt dat young professionals moeite hebben met het vinden van onderwerpen waarin ze zich verdiepen, zoals het bouwen aan een netwerk. ‘Intern is dat niet zo lastig, dat gaat gewoon organisch. Maar als je nog niet heel ervaren bent is het soms moeilijk om op een congres zomaar op iemand af te stappen. Daar helpen wij ze bij, plus met de inhoud natuurlijk.’

Heb je daar een voorbeeld van?

Dan kun je denken aan een cmo van een grote corporate die bij ons zijn ervaringen komt delen. Hoe is hij nou op die plek terechtgekomen? Tegen welke hobbels liep hij aan? Op die manier worden de talenten ook nog eens op persoonlijk niveau geïnspireerd.

Als jij om je heen kijkt, zie je dan veel (marketing)talent rondlopen?

Sterker: ik wéét dat er veel marketingtalent rondloopt. Dat zie ik bijvoorbeeld bij de SpinAwards Talents (waarvoor Smit jurylid is, red.). Die studenten komen met zulke toffe ideeën. Toen ik in 2011 afstudeerde was ik echt nog niet zo ver. Als je kijkt naar hun denkkracht, hoe innovatief ze te werk gaan, met welke technologieën ze allemaal bezig zijn… Ongelooflijk.

Maar dat heeft ook z’n kanttekeningen neem ik aan.

Ik zie dat veel talenten één bepaald specialisme beheersen. Zo is de een goed in e-commerce, de ander in positionering en weer een ander in social media… Dat is goed; het geeft je de ruimte om jezelf echt als een talent in de spotlights te zetten. Tegelijkertijd maakt je dit voor bedrijven op de lange termijn minder aantrekkelijk. Wil je echt het verschil kunnen maken is minimaal twee specialismen aan te raden – of liever nog meer. Bij Nima maken we ons hard voor het totaalplaatje.

Stelling: er is op het moment een war on talent gaande. Ben je het daarmee eens?

Ja, absoluut. De wereld is veranderd en die verandering zal alleen maar in hoge mate toenemen. Met name op technologisch vlak, maar ook bijvoorbeeld op het gebied van customer behaviour. En (jong) talent speelt een essentiële rol in het begrijpen van en inspelen op die veranderende wereld. Ervaren krachten zijn uiteraard ook belangrijk – er moet een balans zijn. Maar je kunt het anno 2018 niet meer doen zonder iemand in het team die de nieuwe tijdsgeest begrijpt.

Zijn marketeers zich daar wel voldoende van bewust?

Dat idee heb ik niet. De nieuwe type merken – dus Booking.com, Netflix en Facebook – snappen de nieuwe wereld als geen ander. De noodzaak van het aantrekken van talent valt het meest op in de technologische sector, omdat die logischerwijs ook het meest aan verandering onderhevig is. Dus daar weet men: ik heb mensen nodig die kunnen meebewegen in die verandering. Die de trends begrijpen. Maar er zijn genoeg – meer traditionele merken – die zo’n houding hebben van: het valt allemaal wel mee. En er zijn merken die te simpel denken; die zien de verandering wel, maar die denken dat ze er al zijn met het aannemen van iemand die verstand heeft van bijvoorbeeld nieuwe media.

Maar zo werkt het natuurlijk niet; het gaat erom dat je op macro niveau ziet wat voor trends er gaande zijn. Daarnaast draait talent niet alleen om de digitale wereld, maar is een omnichannel-visie wat talent onderscheidend en succesvol kan maken. Ook hier ligt voor het Nima een taak weggelegd; om die bewustwording te agenderen.

Jonge talentvolle marketeers die dit lezen en nog altijd twijfelen zich in te schrijven bij Nima Young Professionals. Hoe ga jij die overhalen?

Simpel: als je een vakidioot bent en je vindt het leuk om gelijkgestemden te ontmoeten en zodoende verder te komen in je carrière… Dan moet je bij ons zijn.

 

Dit artikel verscheen eerder in MT18.11

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken