Apenrots WPP verkocht

Apenrots WPP verkocht
  • B2b
  • 12 dec 2018 @ 14:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ZakelijkSales

De kantoorkolos 'Rivierstaete' is verkocht voor 228 miljoen. De vorige eigenaar pakt zo'n 200 miljoen euro winst. In Rivierstaete trekken de 1500 medewerkers van keten WPP. Dochters Ogilvy, Kantar en ook VBAT zitten al op de 'apenrots', de rest volgt in 2019.

Het stijlvolle pand met uitzicht op de Amstel werd in de jaren '70 van de vorige eeuw ontworpen door architect Huig Maaskant. Het was toentertijd het grootste kantoorgebouw van Europa. Het is nu volledig verbouwd. In de zeventiende eeuw lag er de buitenplaats van admiraal Tromp. Daarna heeft autofabriek Spijker op deze plaats zijn auto’s gefabriceerd. Het Duitse DWS Grundbesitz betaalt nu 228 miljoen euro voor het kantoor aan de Amstel. Volgens Vastgoedjournaal is het de grootste kantoordeal van 2018. De oude eigenaar Vastint lijkt flink te profiteren van de verkoop, stelt Het Parool. De belegger en ontwikkelaar kocht het gebouw, bijgenaamd 'de apenrots', in 2013 voor 18,5 miljoen euro. 'Maar dat waren dan ook andere tijden', zegt directeur Cees Gehrels vandaag in het FD. 'Het was een oude afgetrapte bak, stond zo goed als leeg en het was midden in de crisis.'

JWT Amsterdam
De naam WPP als huurder biedt blijkbaar enige toegevoegde waarde. WPP zal in dit gebouw uiteindelijk zo'n 1500 werknemers samenvoegen, van 30 verschillende bedrijven die per jaar 300 miljoen euro omzetten. De bedoeling was in 2018 over te gaan, maar WPP-dochters als Mindshare (Karperstraat) en JWT (Leidseplein) moeten de dozen voor Rivierstaete nog pakken. Naar verluidt wilde JWT Amsterdam-baas Ralph Wisbrun eerst als laatste over maar bedacht zich. 'Dan zijn de beste plekken al vergeven.'

Kantoorkolos aan het water
WPP noemt zich nu 'a creative transformation company. We bring together brilliant people to build better futures for our clients.' Op 16 april 2018 vertrok ceo sir Martin Sorrell met slaande deuren bij WPP. Hij kocht zich in bij het Hollandse MediaMonks met een opmerkelijke visie. Intussen is Mark Read er de baas. Techbedrijf Messagebird en flexplekverhuurder Regus namen dit jaar ook hun intrek in de 30.000 vierkante meter kantoorruimte in Rivierstaete. In onderstaande video stelt het nieuwe WPP zich voor.

(PvWK)

foto: Luuk Ros

Hieronder de kakelverse corporate film van WPP. Meer info over de keten klik hier



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken