Goede voornemens: jeugd wil minderen met social media

Goede voornemens: jeugd wil minderen met social media
  • B2b
  • 2 jan 2019 @ 09:54
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekInteractie

Bijna de helft van de Nederlanders neemt zich voor in het nieuwe jaar meer te gaan sporten en bewegen en ruim een kwart van de jongeren wil minder gebruikmaken van social media. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Sherloq.

Marktonderzoeksbureau Sherloq ondervroeg 532 respondenten, waarvan 62% zegt goede voornemens te hebben. Iets meer dan de helft (52%) van de 50-plussers heeft goede voornemens, terwijl dat onder personen tussen 18 en 50 jaar 68% is. zowel bij mannen als vrouwen wordt meer sporten en bewegen het meest genoemd; 53% van de mannen neemt zich dat voor tegen 42% van de vrouwen.

Van de respondenten in de leeftijd 18-34 geeft 26% aan in 2019 minder met social media en de smartphone bezig te willen zijn. Tegelijkertijd geeft 4 op de 10 jongeren aan meer tijd met familie en vrienden door te willen brengen. Onder deze doelgroep is ook het voornemen om meer te gaan sporten (61%) en gezond te eten (56%) het grootst.

Bij de doelgroep 35-50 jaar wordt 'minder alcohol drinken' opvallend vaker genoemd dan in de andere leeftijdscategorieën: bijna 1 op de 6 wil het drankgebruik minderen. Bijna driekwart van de respondenten geeft aan bereid te zijn een tijdje geen alcohol te drinken wanneer daarmee een goed doel kan worden gesteund.

De totale lijst:​

  1. Meer sporten en bewegen                                                      48%
  2. Gezonder eten                                                                         41%
  3. Afvallen                                                                                     36%
  4. Zuiniger met geld omgaan / meer sparen                           32%
  5. Meer tijd met vrienden en familie                                       29%
  6. Beter voor mezelf opkomen / vaker nee zeggen               26%
  7. Minder druk maken                                                                26%
  8. Minder snoepen / snacken                                                    23%
  9. Oude spullen wegdoen (zoals bijvoorbeeld kleren)         23%
  10. Meer tijd voor mezelf maken                                               23%
  11. Vaker of langer op vakantie gaan                                        18%
  12. Minder op telefoon en/of met social media bezig zijn     15%
  13. Stoppen met roken                                                                 14%
  14. Studie starten / afmaken                                                       13%
  15. Minder alcohol drinken                                                         13%
  16. Het vinden van een partner                                                  9%
  17. Veranderen van studie / werkgever                                    7%

Over

In december 2018 namen 352 leden van het onderzoekspanel van marktonderzoeksbureau Sherloq deel aan een online peiling over goede voornemens. Er is representatief uitgestuurd op de doelgroep mannen en vrouwen in Nederland 18+ en vervolgens gewogen naar de Gouden Standaard op basis van leeftijd en geslacht.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken