Goede voornemens: jeugd wil minderen met social media
- B2b
- 2 jan 2019 @ 09:54
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - OnderzoekInteractie
- 2 jan 2019 @ 09:54
- Lucas Boon
Bijna de helft van de Nederlanders neemt zich voor in het nieuwe jaar meer te gaan sporten en bewegen en ruim een kwart van de jongeren wil minder gebruikmaken van social media. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Sherloq.
Marktonderzoeksbureau Sherloq ondervroeg 532 respondenten, waarvan 62% zegt goede voornemens te hebben. Iets meer dan de helft (52%) van de 50-plussers heeft goede voornemens, terwijl dat onder personen tussen 18 en 50 jaar 68% is. zowel bij mannen als vrouwen wordt meer sporten en bewegen het meest genoemd; 53% van de mannen neemt zich dat voor tegen 42% van de vrouwen.
Van de respondenten in de leeftijd 18-34 geeft 26% aan in 2019 minder met social media en de smartphone bezig te willen zijn. Tegelijkertijd geeft 4 op de 10 jongeren aan meer tijd met familie en vrienden door te willen brengen. Onder deze doelgroep is ook het voornemen om meer te gaan sporten (61%) en gezond te eten (56%) het grootst.
Bij de doelgroep 35-50 jaar wordt 'minder alcohol drinken' opvallend vaker genoemd dan in de andere leeftijdscategorieën: bijna 1 op de 6 wil het drankgebruik minderen. Bijna driekwart van de respondenten geeft aan bereid te zijn een tijdje geen alcohol te drinken wanneer daarmee een goed doel kan worden gesteund.
De totale lijst:
- Meer sporten en bewegen 48%
- Gezonder eten 41%
- Afvallen 36%
- Zuiniger met geld omgaan / meer sparen 32%
- Meer tijd met vrienden en familie 29%
- Beter voor mezelf opkomen / vaker nee zeggen 26%
- Minder druk maken 26%
- Minder snoepen / snacken 23%
- Oude spullen wegdoen (zoals bijvoorbeeld kleren) 23%
- Meer tijd voor mezelf maken 23%
- Vaker of langer op vakantie gaan 18%
- Minder op telefoon en/of met social media bezig zijn 15%
- Stoppen met roken 14%
- Studie starten / afmaken 13%
- Minder alcohol drinken 13%
- Het vinden van een partner 9%
- Veranderen van studie / werkgever 7%
Over
In december 2018 namen 352 leden van het onderzoekspanel van marktonderzoeksbureau Sherloq deel aan een online peiling over goede voornemens. Er is representatief uitgestuurd op de doelgroep mannen en vrouwen in Nederland 18+ en vervolgens gewogen naar de Gouden Standaard op basis van leeftijd en geslacht.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing