Hoe trek je de aandacht van consumenten?
- B2b
- 24 jan 2019 @ 11:04
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Onderzoek
- 24 jan 2019 @ 11:04
- Redactie MarketingTribune
Samen met professor Peeter Verlegh van de VU Amsterdam heeft marketingbureau Energize onderzoek gedaan naar het fenomeen aandacht. Dit leverde zes Attention Triggers op die bewezen effectief zijn in het creëren van verdiende aandacht.
Mensen worden naar schatting blootgesteld aan 10.000 boodschappen per dag: veel meer dan onze hersenen kunnen verwerken. Voor merken is het dan ook lastiger dan ooit om echt op te vallen. Hoe zorgen zij dat hun marketingboodschap wel alle aandacht krijgt?
Aandacht is de nieuwe valuta
Dat aandacht schaars is, betekent niet dat mensen geen aandacht willen besteden aan merken. Klaas Weima van Energize: ‘Bij Energize geloven we dat aandacht de nieuwe valuta is. We verdienen het, we geven het uit en soms verliezen we het. Mensen zijn absoluut bereid hun kostbare tijd aan merken te besteden, maar zij willen er wél iets voor terug. In de vorm van verrijking van hun leven: een merk of product moet het leven van mensen bijvoorbeeld leuker, makkelijker, goedkoper of gezonder maken.’
Onderzoek naar aandacht
Het krijgen en behouden van aandacht is de grootste uitdaging voor marketeers op dit moment. Weima: ‘Hoe verdien je aandacht en hoe houd je de aandacht vervolgens vast? Reden genoeg voor onderzoek: hoe werkt aandacht? En hoe kunnen merken op een constructieve én relevante manier aandacht verdienen? Samen met prof. dr. ir. Peeter Verlegh van de VU Amsterdam deden we onderzoek naar aandacht. Middels een survey onder 1.000 respondenten en 6 experimenten bij ieder 400 proefpersonen onderzochten we welke factoren het verkrijgen van aandacht kunnen voorspellen.’
Zes Attention Triggers
Om aandacht te kunnen voorspellen en beïnvloeden werden zes Attention Triggers onderzocht. Deze factoren zijn volgens Weima wetenschappelijk bewezen mechanismen voor het vergroten van de hoeveelheid vrijwillige aandacht die mensen willen besteden aan je boodschap.
In het onderzoek werden zes Attention Triggers gevonden:
+ Emotie: Prikkel mijn gevoel
+ Hulp: Maak mijn leven makkelijker
+ Nieuw: Geef mij iets nieuws
+ Inclusie: Geef mij het gevoel dat ik erbij hoor
+ Status: Laat mij goed uit de verf komen
+ Beloning: Beloon mij
Weima: ‘Alle zes de Attention Triggers kunnen waardevol zijn. Het verschilt per merk, doelgroep en doelstelling welke van de zes, of welke combinatie het beste ingezet kan worden.’
Meer informatie vind je hier
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing