Onderzoek: CMO wil meer controle

Onderzoek: CMO wil meer controle
  • B2b
  • 20 nov 2019 @ 12:18
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • StrategieOnderzoek

Succesvolle bedrijven zetten in 2020 de klant niet enkel centraal in hun diensten, maar in hun volledige denkwijze en visie. Dit en meer blijkt uit onderzoek van IAB Nederland en Deloitte.

Eerder deze week verscheen het 'What's on the CMO agenda?'-rapport, waarvoor Deloitte, in opdracht van IAB Nederland, 25 Nederlandse chief marketing officers heeft geïnterviewd. We delen enkele uitkomsten.

De CMO neemt de rol van organisatorisch architect op zich, om ervoor te zorgen dat het bedrijf zich voortdurend verder ontwikkelt, zonder dat het hierin afhankelijk is van derden. De CMO's van vandaag de dag willen volledig in controle zijn wat betreft planning, budget en media, maar bovenal first pay data. Tegelijkertijd voelen ze de druk om hun eigen organisatie te blijven uitdagen met nieuwe manieren van werken.

Groeiend zelfvertrouwen

In 2018 worstelden de Nederlandse CMO's met de snelheid van de digitale transformatie. Dit jaar zien we in het onderzoeksrapport vooral vertrouwen in eigen kennis en kunde terug in de gesprekken die zijn gevoerd. Digital en 'agile werken' zijn eerder regel dan uitzondering en de focus van de CMO ligt op flexibiliteit en snelheid van schakelen. Door interne en externe samenwerking te stimuleren, willen de ondervraagde CMO's de juiste vaardigheden en het juiste gedrag samenbrengen, wat moet bijdragen een succesvolle en duurzame groei.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken