'De enige echte patiënt van COVID-19 is de wereldeconomie'
- B2b
- 9 mrt 2020 @ 09:51
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - BuitenlandDoelgroepenConsumenten
- 9 mrt 2020 @ 09:51
- Peter van Woensel Kooy
De corona-uitbraak is helemaal geen medische, maar een economische noodsituatie. Niet de volksgezondheid maar de mondiale welvaart wordt bedreigd. En niet eens door het virus, maar door de angst voor het virus betoogt Paul Laseur van BNR.
'Daarom dreigt schaarste aan mondkapjes en wc-papier. Schieten de prijzen omhoog van knoflook en gember. Mogen medewerkers met een snotneus uit voorzorg niet naar de zaak komen maar moeten ze thuiswerken. Is de luchtvaartsector in een acute crisis beland. Zijn de beurskoersen in vrije val. Klinkt de roep steeds luider om de landsgrenzen hermetisch af te sluiten. Kijkt iedereen naar de Europese Centrale Bank om te zien of ze nog monetair gaan stimuleren. Wat nog knap lastig is bij een nu al negatieve rente. Helemaal als je ziet dat een Amerikaanse renteverlaging door de Fed vorige week, met een half procentpunt maar liefst, de paniek onder beleggers alleen maar verder heeft aangewakkerd.
Burn-out
De aanvoer uit China, van de meeste plastic spullen en elektronica bijvoorbeeld, is nagenoeg stilgevallen. Die komt echt niet ineens weer op gang omdat hier de rente wordt verlaagd. Dus alle bedrijven die hun productie naar China hadden uitbesteed blijven nog wel even zonder voorraden zitten. De enige echte patiënt van COVID-19 is de wereldeconomie, die na jaren van overvloedige welvaart plotseling met een burn-out thuiszit.'
Lees hier de column verder op BNR
(bron: BNR)
Paul Laseur
Financieel journalist Paul Laseur houdt zijn scherpe blik op economie en maatschappij. Elke maandag een nieuwe column.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- volksgezondheid
- virus
- Paul Laseur
- gekletst
- medisch
- corona
- mondiale welvaart
- besmetting
- consumentengedrag
- economisch
- Lombardije
- communicatie
- noodsituatie
- paniek
- uitbraak
- overheid
- BNR
- crisis PR
- angst
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing