Onderzoek: thuiswerken is een blijvertje
- B2b
- 8 mei 2020 @ 10:02
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 8 mei 2020 @ 10:02
- Sjaak Hoogkamer
Door de coronacrisis werkt Nederland zoveel mogelijk vanuit huis. En 49% verwacht ook na corona vaker thuis te blijven werken, hoewel nu collega's en kantoor worden gemist.
Een belangrijk reden hiervoor is dat het niet hebben van reistijd veel voordelen oplevert. Zo kan men zijn of haar eigen tijd beter indelen en is er meer tijd voor het gezinsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Intermediair en Nationale Vacaturebank onder ruim 1.000 Nederlanders.
Thuiswerken ook na september niet meer weg te denken
Ondanks de versoepeling van de maatregelen blijft thuiswerken tot september het advies. Daar blijkt voldoende draagvlak voor. Uit onderzoek van Intermediair en Nationale Vacaturebank geeft 53% van de ondervraagden aan positief over thuiswerken te denken. Daarnaast zou 49% van de respondenten ook na de COVID-19 maatregelen graag (deels) vanuit huis te blijven werken. Bij vmbo opgeleiden ligt dit aanzienlijk hoger: 68 procent van de respondenten wil in de toekomst vaker gaan thuiswerken. De verwachting is ook dat de werkgever daar straks meer ruimte voor gaat aanbieden.
Minder reistijd betekent meer tijd voor gezin en sport
De reductie van reistijd biedt tal van voordelen. Zo kunnen mensen hun eigen tijd beter indelen (61%) en geeft 29% aan meer quality time te hebben voor het gezinsleven.
Mensen zonder kinderen geven aan meer te sporten dan voorheen (24%). Ook kunnen mensen zonder kinderen zich thuis beter concentreren dan op de werkplek (43%). Dit geldt niet voor mensen met kinderen: slechts 13% geeft aan meer te sporten en 25% zegt zich beter te kunnen concentreren.
collega’s worden gemist
Het praatje bij het koffieapparaat wordt gemist. 59% geeft aan zijn collega’s te missen. Bij hbo- en wo-opgeleiden geeft zelfs 65% aan dat collega’s worden gemist. Ook missen we de verandering in omgeving (39%). Maarten Naaijkens van Nationale Vacaturebank: “Werk wordt altijd economisch benaderd maar bevat ook een groot sociaal component. Het praatje bij de koffiemachine wordt duidelijk gemist. Het werk op kantoor is dus ook niet volledig inwisselbaar met thuiswerken”. Zorgwekkend is ook dat een op de vijf respondenten aangeeft rug en/of nekklachten te krijgen. Voor 13% is eenzaamheid een reden om kantoorwaarts te willen gaan.
1,5 meter samenleving werkt niet op kantoor
Werkend Nederland verwacht weinig van de praktische uitvoering van de 1,5 meter aanpak op de werkplek. Op de vraag ‘Ik denk dat het op mijn werk onmogelijk is om de 1,5 meter afstand te behouden’ geeft 41% aan het hier (zeer) mee eens te zijn. 34% denkt dat het wel mogelijk is.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing