RAI Amsterdam is klaar voor 1.5 meter events
- B2b
- 13 mei 2020 @ 09:26
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 13 mei 2020 @ 09:26
- Sjaak Hoogkamer
RAI Amsterdam kan op korte termijn haar deuren heropenen conform de richtlijnen die aan de anderhalve meter-samenleving zijn gesteld.
Daartoe wil de RAI komende zomer proefevenementen organiseren waarbij bezoekers en exposanten veilig bij elkaar worden gebracht.
Alle noodzakelijke maatregelen worden genomen. Met een uitgebreid draaiboek start de organisatie weer veilig op.
De beurs- en congresorganisatie wijst erop dat het over een enorm complex van ruim 110.000 m2 beschikt waar mensen zich op veilige afstand van elkaar kunnen bewegen.
Als tuincentra, warenhuizen, woonwinkels zoals IKEA en bouwmarkten open zijn, dan kunnen wij zeker ook CEO Paul Riemens.
Voorbereid naar congres
Riemens wil benadrukken dat bezoekers van de RAI vooraf worden gevraagd zich te registreren. Zodoende is er een duidelijk beeld van het verwachte aantal mensen. Bovendien kunnen zij grondig worden voorgelicht over het protocol en aanvullende gedragsregels van de RAI. ‘Daarnaast is het bezoekdoel gericht op efficiënt zakendoen en niet op socializen of recreëren, zoals bij een festival het geval is. We hebben het hier over business to business-evenementen. Dat zorgt ervoor dat er een nog grotere bewustwording is. Het houden van anderhalve meter afstand tot elkaar is bij ons goed te hanteren.’
De RAI bepaalt zelf hoe de inrichting van beurzen, congressen en events eruitziet. ‘Dat maakt ons volledig flexibel bij het reguleren van bezoekersstromen. Denk aan speciale routes en eenrichtingsverkeer. We zijn in staat om maatwerk te leveren. Uiteraard zijn de richtlijnen van het RIVM leidend en houden we ons strikt aan de anderhalve meter afstand,’ aldus Riemens.
Hij wijst op de situatie in Duitsland. Daar is een duidelijk onderscheid gemaakt tussen beurzen en massale consumentenbijeenkomsten. De regering heeft beurzen op de lijst geplaatst met sectoren die weer mogelijk zijn en tevens de economie een flinke impuls zullen geven. Na China zou daarmee ook voor Duitsland de weg vrij liggen voor heropening van de beurs- en congressenindustrie.
Economische impuls voor de metropoolregio Amsterdam
In de RAI staan vanaf september internationale evenementen op de agenda. Het doorgaan daarvan is niet alleen van belang voor het congrescentrum zelf, maar zorgt bovenal voor een economische impuls voor de hele regio. Riemens: ‘Elke euro die in de RAI wordt besteed, leidt tot een uitgave van zo’n zeven euro in Amsterdam. Denk hierbij aan hotelovernachtingen en bestedingen in horeca, musea en detailhandel. Kortom: onze events zijn goed voor de omzet en voor werkgelegenheid.’
Zo staat in september technologiebeurs IBC gepland, goed voor een economische impuls van 80 miljoen euro voor de stad Amsterdam. Een maand later staat de UEG Week, een internationaal congres rondom maag-darm- en leverziekten, op het programma, en in november is het de beurt aan vastgoedbeurs Provada. Ook Interclean (beurs voor de schoonmaakbranche waar hygiëne rondom corona een thema is) en Metstrade (platform voor uitrusting en materialen voor de pleziervaart) vinden dan plaats. ‘Al deze vakbeurzen zijn van grote waarde voor de stad,’ zegt Riemens. De impact gaat verder. De vakbeurzen en congressen zorgen er ook voor dat de sectoren zelf weer kunnen opbloeien. Mede door de verbindingen die er worden gelegd en de deals die worden gesloten kunnen economieën weer worden opgebouwd.
En dan is er nog de maatschappelijke waarde. Ontmoetingen in de RAI, bijvoorbeeld over genezing of bestrijding van ziektes, zorgen er ook voor dat kennis wordt gedeeld. Daardoor krijgt bijvoorbeeld innovatie een stimulans. ‘In deze tijden, waarin allerlei sectoren weer willen opstarten, mag ook dat aspect niet onderbelicht blijven,’ aldus Riemens.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Column Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Vogelaar neemt Mailweb.nl over
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- [branded content] Congrescoach geeft ultieme hacks voor het...
Laatste Nieuws
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
- [branded content] Congrescoach geeft... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing