B2B Marketing Trendrapport 2020: verbinding zoeken met de online klant

B2B Marketing Trendrapport 2020: verbinding zoeken met de online klant
  • B2b
  • 2 sep 2020 @ 09:52
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Spotler en Beeckestijn Business School hebben het B2B Marketing Trendrapport 2020 uitgebracht. Het rapport geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Nederland.

205 marketeers vulden een vragenlijst in en vier marketingexperts gaven hun visie op de bijzondere ontwikkelingen in 2020. Zet je alle uitspraken op een rij dan is de B2B-marketeer in dit jaar vooral op zoek naar een zinvolle en authentieke online verbinding met klanten en prospects.

B2B marketeer op zoek naar zinvolle online connectie met klant

In deze vijfde editie reageren Marieke Heesakkers (Berkvens Deursystemen & Limburgia Utiliteitsdeuren), Joost Belt (De Heus Animal Nutrition), Mark Appel (CM.com) en Yasmin de Brouwer-Nuijten (Van Oers Accountancy & Advies) op de uitkomsten van het kwantitatieve onderzoek. Zowel de respondenten als de experts deden uitspraken over hun belangrijkste uitdagingen en KPI’s, kennisniveau in de B2B, de inrichting van de buyer’s en customer journey en over de inzet van marketing automation software.

De challenge voor 2020: online verbinding met klant

Begin 2020 kregen we allemaal te maken met de wereldwijde uitbraak van het coronavirus. Voor de B2B-marketeer werden de traditionele klantevents, beurzen, congressen en face-to-face salesgesprekken nagenoeg allemaal gecanceld. De focus verschoof hierdoor vrij abrupt naar een bijna volledige online klantbeleving. Het ontwikkelen van kwalitatieve content was nog nooit zo belangrijk. Webinars schoten massaal uit de grond en nieuwsbrieven werden vaker verstuurd dan ooit. In het B2B Marketing Trendrapport staan 6 handige learnings beschreven om als B2B-marketeer op een zinvolle manier de marketingactiviteiten in te richten.

Eigen netwerk belangrijk

Naast dat er duidelijk naar voren komt dat B2B-marketeers zich dit jaar focussen op het zoeken -en vinden- van online verbinding met klanten en prospects heeft het onderzoek uiteraard meer belangrijke conclusies. Zo wordt de rol van marketing binnen de buyer’s journey steeds belangrijker. Daarnaast is voor 53% van de respondenten het genereren van MQL’s de belangrijkste KPI. Opvallend is dat het eigen netwerk voor de beste leads in de B2B zorgt. 54% van de respondenten investeert in e-mail marketing of marketing automation om de customer journey te verbeteren terwijl slechts 38% van de B2B-organisaties marketing automation daadwerkelijk heeft geïmplementeerd.

Achtergrond onderzoek

Dit rapport is de vijfde editie van het B2B Marketing Trendrapport. Het onderzoek is voor het eerst uitgevoerd in 2016. Uiteraard zijn de meest opmerkelijke verschuivingen terug te lezen in dit rapport. In totaal geeft het rapport in 6 learnings en 25 conclusies een beeld van de marketingtrends in de Nederlandse B2B Marketing.

Het B2B Marketing Trendrapport is de uitwerking van onderzoek dat door Beeckestijn Business School en Spotler is uitgevoerd onder B2B-marketeers in Nederland. Er is gekozen voor een aanpak waarbij de uitkomsten van kwantitatief onderzoek input vormen voor een kwalitatief onderzoek.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken