Geen beurs dit jaar: Philips TV en Sound lanceert innovaties online
- B2b
- 2 sep 2020 @ 15:43
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Evenement
- 2 sep 2020 @ 15:43
- Sjaak Hoogkamer
TP Vision, het bedrijf achter Philips TV & Sound, heeft dit jaar noodgedwongen de innovaties via een interactief online event bekendgemaakt. Normaal staat het bedrijf op de IFA consumentenelektronicabeurs van Berlijn met een slordige 270.000 bezoekers. CMO Martijn Smelt: ‘Face to face is altijd beter, maar dit online event is zeker een waardig alternatief.’
Vanwege de huidige COVID-19-situatie is de reguliere wereldwijde persconferentie vervangen door een veilig interactief online event voor een publiek van meer dan 1.500 wereldwijde deelnemers. Kostas Vouzas, CEO TP Vision Europe, presenteerde online samen met CMO Martijn Smelt van het bedrijf de details van de bedrijfsresultaten voordat ze de nieuwste producten van het bedrijf presenteerde.
TP Vision kiest dit jaar voor online lancering van de nieuwste producten op het gebied van beeld en geluid
Berlijn: ook online
De IFA Berlin (Internationale Funkausstellung Berlin) is een van de oudste industriële tentoonstellingen en consumenten-elektronicabeurs gehouden in de Messe Berlin in Berlijn in Duitsland. Dit jaar is de beurs – van 3 tot en met 5 september - ook vanwege Covid19 vooral een online event met maximaal 1.000 fysieke bezoekers. Volgens Smelt is de beurs normaal gesproken een uitgelezen plek om klanten en retailers de nieuwste producten van Philips te presenteren. ‘Op de beursstands kunnen we laten zien hoe wij onze producten graag terug zien in de winkels. Presentatie is enorm belangrijk en voor de klant in de winkel creëert het vaak ook een extra meerwaarde. Je kunt alles zelf intens ervaren, bekijken en beluisteren. We kunnen op de beurs retailers uitgebreid laten kennismaken met onze innovaties op het gebied van tv en geluid. 70% van onze verkoop gaat nog via retail.’
CMO TP Vision, Martijn Smelt (zie hierboven):
Berlijn doet ook een online presentatie, maar we wilden niet het risico lopen dat zaken dan niet goed uit de verf zouden komen
Eigen regie houden
Er is dit jaar bewust niet gekozen voor Berlijn, omdat TP Vision ‘graag zelf de regie wilde houden’. In een hotel in Amsterdam werden een groot aantal zalen omgebouwd tot indrukwekkende showrooms met de nieuwste producten op het gebied van tv en geluid. Van hieruit toonden TP Vision de wereld de naar eigen zeggen state of the art high performance innovaties: van de nieuwste Oled+ televisie en soundbars tot de Fidelio L3 koptelefoon en multiroom soundsystems. Van de diverse opstellingen zijn video’s gemaakt die niet alleen zijn gebruikt bij het online launch event, maar die ook volop op andere kanalen terugkomen ter ondersteuning van marketing en sales. Smelt: ‘Met Covid19 is alles onvoorspelbaar. Mensen voelen zich niet comfortabel om te reizen. Berlijn doet ook een online presentatie, maar we wilden niet het risico lopen dat zaken dan niet goed uit de verf zouden komen. Met een eigen online launch event kunnen we alles van A tot Z regisseren en zelf bepalen hoe onze producten in beeld komen.’
Combinatie off- en online?
Of de online presentatie een vast onderdeel van de marketingaanpak van TP Vision blijft is nog even de vraag en zal onder meer afhangen van de evaluatie van het event en hoe de wereld er over een half jaar uitziet. Smelt: ‘We zijn sowieso heel erg trots op dit online event. We bereiken toch een groot publiek en voor de retailers is er een aparte online sessie waarin we nog extra diep ingaan op alle details van de innovaties. Face to face op een beurs zoals in Berlijn is natuurlijk altijd beter, zeker als je praat over tv en geluid, dat wil je nu eenmaal ter plekke en persoonlijk ervaren. Ik denk dat je uiteindelijk toegaat naar een combinatie van on- en offline, zoals je eigenlijk nu in elke industrie ziet gebeuren. Iedereen ziet de voordelen van online presentaties en op afstand vergaderen. Er wordt nu veel minder gereisd, dat is een goede zaak, maar uiteindelijk denk ik dat je niet alles online kunt doen. De toekomst zal het leren.’
Referentiewerk
Het zal sommigen volgens Smelt wellicht verbazen dat Philips TV de afgelopen drie jaar een van de snelst groeiende, meest winstgevende en innovatieve tv-merken is geweest. Maar feitelijk heeft Philips TV altijd een centrale rol gespeeld in de geschiedenis van tv. Smelt: ‘Onder leiding van TP Vision heeft het merk de afgelopen acht jaar voortdurend geïnvesteerd, waardoor Philips terugkeerde naar zijn plaats als referentiemerk op het gebied van tv-beeldkwaliteit, geluidskwaliteit, innovatie en design. Philips TV kende een omzetgroei van 21% in Europa in de afgelopen 3 jaar met een verdere groei van de omzet en het marktaandeel van meer dan 30%, resultaten die zijn behaald terwijl het bedrijf winstgevend bleef.’
Het product uit de Performance Series presenteren we onder de belofte ‘The One to watch’, waarbij wordt benadrukt dat dit de enige tv is die alles heeft wat een consument nodig heeft
Winst
De winstgevendheid is volgens Smelt gehandhaafd door groei over het gehele assortiment, maar ook specifiek op twee belangrijke gebieden. ‘Philips TV heeft de Performance Series ontwikkeld om consumenten een eenvoudige keuze te bieden: de kwaliteit en prestaties van een premium tv, inclusief de eigen Ambilight-technologie van Philips, maar dit alles voor een mid-range prijs. Het product uit de Performance Series presenteren we onder de belofte ‘The One to watch’, waarbij wordt benadrukt dat dit de enige tv is die alles heeft wat een consument nodig heeft. De resultaten lieten vervolgens bijna een verdubbeling van de verkoop van het assortiment zien in de afgelopen twee jaar.’
Een soortgelijk succes is behaald in de premium OLED-categorie. Onder de naam OLED+ ontwikkelde TP Vision een combinatie van OLED-technologie, het exclusieve Ambilight-systeem van Philips, de P5-beeldverwerking en geluid als gevolg van de samenwerking met audiobedrijf Bowers & Wilkins. De verkoop van Philips tv’s is volgens Smelt alleen al in deze categorie met meer dan 50% gestegen op jaarbasis.
TP Vision zal nu een vergelijkbare focus verleggen naar het merk Philips Sound, inclusief een herlancering van Philips Fidelio met premium hoofdtelefoons en soundbars. In de geluidscategorie worden nieuwe producten gepresenteerd met aandacht voor een premium hoofdtelefoon met ruisonderdrukking (Philips Fidelio L3) en de Philips Fidelio-soundbars B95 & B97.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing