[NMW] 'Niets doen is geen optie'
- B2b
- 3 sep 2020 @ 13:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Maatschappij
- 3 sep 2020 @ 13:00
- Nanny Kuilboer
Je kunt geen Nima Marketing Day organiseren zonder de BLM-movement in je programma op te nemen. Marrigt van der Valk van Durf Online Branding ‘durfde’ de uitdaging aan. En ja, durf is nodig om dit onderwerp bespreekbaar te maken, blijkt uit haar talk.
Marrigt begint met het verhaal van haar jeugd in Friesland. Als Indonesische in Friesland groeit zij op met racisme, wat zij dan nog niet herkent als zodanig. ‘Zwarte Piet werd ik genoemd en men wreef over mijn arm om te kijken of de kleur er af ging.’ Haar witte ouders vonden dat zij er boven moest staan en zij ging ‘racisme normaal vinden.’ Als geen ander voelt zij deze discussie dus van beide kanten: ‘Ik ben bruin van buiten, maar grotendeels wit van binnen.’
Van beweging naar verandering
‘Ik heb het racismegesprek in de afgelopen jaren over and over gevoerd met mijn ouders, familie, vrienden en collega’s en dat is hard nodig. Jaarlijks bezoek ik marketingcommunicatie-events en elke keer valt het me op dat er weinig tot geen gekleurde mensen op het podium staan en dat wordt pas zichtbaar wanneer je het benoemt.’
‘Ik denk niet dat ik jou kan helpen, want ik denk niet dat jij onze huurhuizen kunt betalen’ - makelaar tegen Marrigt
Steeds meer merken lieten hun stem horen na de dood van George Floyd en dat deed Marrigt goed. ‘Bol.com stopte met de verkoop van Zwarte Piet-spullen en kregen het nodige te verduren op social, maar wat was hun webcare er goed in dat te pareren. Erkenning en bewustzijn zijn het begin van het proces.’
‘Voordat ik naar Schiphol ga, bedenk ik heel goed wat ik het beste kan aantrekken, zodat ik niet opval en weer degene ben die gefouilleerd wordt’
De boodschap van Marrigt van vandaag is: ‘Niets doen is geen optie. Wij kunnen er met z’n allen iets aan doen en, nee, ik heb niet de illusie dat ik het nog mee ga maken dat racisme de wereld uit is, maar ik ben wel van mening dat ik een eerste stap kan zetten in verandering en jullie kunnen daar allemaal bij helpen. Voordat de verandering ingezet kan worden moet het probleem eerst erkend worden. Maak het bespreekbaar in je organisatie ongeacht welke je functie je bekleedt, want iedereen kan dit onderwerp op de agenda zetten. Zoek eens op #educateyourself, daar is ongelooflijk veel informatie over racisme te vinden.’
‘Zodra Marrigt en ik overeen gekomen waren dat zij vandaag zou spreken, is Marrigt dat gaan delen op social media en ik ben me werkelijk kapot geschrokken wat haar volledig integere posts, naast de vele bijval natuurlijk, voor verschrikkelijke reacties opriepen van agressieve trollen. En eigenlijk uit angst daar ook ruzie mee te krijgen, onthield ik mij van commentaar’ - Luuk Ros, programmamanager NMW
De ouders van Marrigt
tekst & fotografie Nanny Kuilboer
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing