[NMW] 'Niets doen is geen optie'

[NMW] 'Niets doen is geen optie'
  • B2b
  • 3 sep 2020 @ 13:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Maatschappij

Je kunt geen Nima Marketing Day organiseren zonder de BLM-movement in je programma op te nemen. Marrigt van der Valk van Durf Online Branding ‘durfde’ de uitdaging aan. En ja, durf is nodig om dit onderwerp bespreekbaar te maken, blijkt uit haar talk.

Marrigt begint met het verhaal van haar jeugd in Friesland. Als Indonesische in Friesland groeit zij op met racisme, wat zij dan nog niet herkent als zodanig. ‘Zwarte Piet werd ik genoemd en men wreef over mijn arm om te kijken of de kleur er af ging.’ Haar witte ouders vonden dat zij er boven moest staan en zij ging ‘racisme normaal vinden.’ Als geen ander voelt zij deze discussie dus van beide kanten: ‘Ik ben bruin van buiten, maar grotendeels wit van binnen.’

Van beweging naar verandering


‘Ik heb het racismegesprek in de afgelopen jaren over and over gevoerd met mijn ouders, familie, vrienden en collega’s en dat is hard nodig. Jaarlijks bezoek ik marketingcommunicatie-events en elke keer valt het me op dat er weinig tot geen gekleurde mensen op het podium staan en dat wordt pas zichtbaar wanneer je het benoemt.’

‘Ik denk niet dat ik jou kan helpen, want ik denk niet dat jij onze huurhuizen kunt betalen’ - makelaar tegen Marrigt

Steeds meer merken lieten hun stem horen na de dood van George Floyd en dat deed Marrigt goed. ‘Bol.com stopte met de verkoop van Zwarte Piet-spullen en kregen het nodige te verduren op social, maar wat was hun webcare er goed in dat te pareren. Erkenning en bewustzijn zijn het begin van het proces.’

‘Voordat ik naar Schiphol ga, bedenk ik heel goed wat ik het beste kan aantrekken, zodat ik niet opval en weer degene ben die gefouilleerd wordt’

De boodschap van Marrigt van vandaag is: ‘Niets doen is geen optie. Wij kunnen er met z’n allen iets aan doen en, nee, ik heb niet de illusie dat ik het nog mee ga maken dat racisme de wereld uit is, maar ik ben wel van mening dat ik een eerste stap kan zetten in verandering en jullie kunnen daar allemaal bij helpen. Voordat de verandering ingezet kan worden moet het probleem eerst erkend worden. Maak het bespreekbaar in je organisatie ongeacht welke je functie je bekleedt, want iedereen kan dit onderwerp op de agenda zetten. Zoek eens op #educateyourself, daar is ongelooflijk veel informatie over racisme te vinden.’

‘Zodra Marrigt en ik overeen gekomen waren dat zij vandaag zou spreken, is Marrigt dat gaan delen op social media en ik ben me werkelijk kapot geschrokken wat haar volledig integere posts, naast de vele bijval natuurlijk, voor verschrikkelijke reacties opriepen van agressieve trollen. En eigenlijk uit angst daar ook ruzie mee te krijgen, onthield ik mij van commentaar’ - Luuk Ros, programmamanager NMW

 


De ouders van Marrigt

tekst & fotografie Nanny Kuilboer

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken