Onderzoek: live event heeft meerwaarde
- B2b
- 21 sep 2020 @ 11:24
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - EvenementOnderzoek
- 21 sep 2020 @ 11:24
- Lucas Boon
Wat gaat er om in het brein van mensen wanneer zij een live event bezoeken? In samenwerking met vijf evenementenorganisatoren heeft neurowetenschap-bureau Neurensics onderzoek gedaan naar het effect van een beursbezoek op het onderbewuste.
Foto: Nima Marketing Week 2020.
Het gaat hier om RAI Amsterdam, DPG Media, Eventbranche.nl, D&B Eventmarketing en Party Rent Group. Neurensics heeft samen met deze partijen de waarde van live events vergeleken met andere vormen van commerciële informatie-uitwisseling, zoals video en commercials. Met het medische apparaat NIRS en MRI-scanning heeft Neurensics aangetoond dat de waarde van een live contact van een andere orde is, namelijk meer onbewuste aandacht voor de boodschap, dan die van een uitgesteld of digitaal contact. Ook werd duidelijk dat video een event niet kan vervangen, maar de levensduur van een event wel verlengt.
Martin de Munnik, medeoprichter van Neurensics, zegt: 'Een bijzonder gebied in het brein doet actief mee bij een live event, dat niet of veel minder geactiveerd wordt bij het bekijken van een video. Dit deel van het brein is vooral betrokken bij het beoordelen van de feitelijke informatie die wordt aangeboden. De energie die het brein daarvoor gebruikt is veel groter dan die bij de controlegroep. We zien dit als een investering die het brein doet in het vergaren van kennis en de verklaring voor het feit dat een persoonlijk en direct contact veel effectiever is dan een uitgesteld contact.'
Sjoerd Weikamp, eigenaar van Eentbranche.nl, vult aan: 'Een vergelijking van de hersenactivatie van een beursbezoek met die van het zien van videobeelden zoals commercials, leert dat het brein -dankzij de persoonlijke benadering- op een beurs bewust op zoek is naar informatie. Daar waar de informatie van een commercial passief wordt verwerkt. Met lean-in, zoals de wetenschappers dit noemen, wordt proactief informatie verwerkt. Dit vergt veel energie. Zo kan er letterlijk gesproken worden van een investering die het brein doet in het vergaren van die kennis. Wellicht is daarmee verklaard waarom het effect van reclame op de verkoop zoveel tijd en geld kost, daar waar een event-bezoek al snel leidt tot een positieve attitude of directe verkoop.'
Meer bij RAI Amsterdam.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing