Eventbranche raakt vertrouwen kwijt
- B2b
- 6 okt 2020 @ 11:10
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Evenement
- 6 okt 2020 @ 11:10
- Sjaak Hoogkamer
80% omzetverlies, ruim 17.000 ZZP’ers zonder werk, meer dan 16.000 werknemers die hun baan kwijt zijn, en steun is niet toereikend. De eventbranche is radeloos aan het worden, zo blijkt uit een peiling van het Eventplatform.
Aangescherpte maatregelen, geen rendabele alternatieven, gebrek aan vertrouwen bij bezoekers en exposanten en steun die niet toereikend is; ondernemers in de zakelijke evenementenbranche raken het vertrouwen in de toekomst kwijt. Meer dan de helft ziet het somber in voor zijn of haar bedrijf en een kwart is onzeker.
Door de coronacrisis is de evenementenbranche begin maart volledig tot stilstand gekomen
Door de coronacrisis is de evenementenbranche begin maart volledig tot stilstand gekomen en hoewel de branche keihard probeert met online en hybride events, tijdelijk uitvoeren van andere werkzaamheden, reorganiseren en kostenbesparende maatregelen en protocollen voor veilige bijeenkomsten, het hoofd boven water te houden zijn de uitkomsten van de peiling van het Eventplatform ronduit bedroevend.
‘Als branche zijn we al langere tijd in gesprek met de overheid over aanvullende steunmaatregelen voor de evenementenbranche. De resultaten hiervan zijn van levensbelang voor tienduizenden bedrijven, werknemers en ZZP’ers in de branche. Er is een 3e steunpakket, maar willen we als branche blijven bestaan, nog veel groter baanverlies voorkomen en daarmee verlies van kennis en innovatiekracht, moet er nu wel duidelijkheid gaan komen’, aldus Riemer Rijpkema, woordvoerder namens het Eventplatform.
Het gaat hier om gezonde bedrijven die na de coronacrisis gewoon bestaansrecht hebben
80% omzetverlies
De verwachte omzet voor 2020 bedroeg 5,2 miljard. Met een omzetverlies van gemiddeld 80% vanaf maart, blijft daar iets meer dan 1 miljard van over. Het beetje omzet dat ondernemers nog verwachten te realiseren in het 4e kwartaal komt voor ongeveer 21% uit andere dan de reguliere werkzaamheden; detacheren van personeel, (interieur)bouw, dienstverlening in de uitvaartsector, productie van COVID gerelateerde producten, consultancy- en advieswerk, onderwijs, transportdiensten en verhuizingen. Maar nieuwe markten aanboren kost tijd en rendabel wordt het voorlopig niet, aldus het platform.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing